Redan i år kan digitala prenumerationstjänster stå för en större del av bokförsäljningen (i kronor räknat) än vad fysisk bokhandel gör, visar Boktuggs beräkningar.
Idag presenterades den årliga rapporten över bokförsäljningen i Sverige, i återförsäljarledet. Vi har läst den och skriver i ett antal artiklar om utvecklingen.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
En intressant utveckling är hur prenumerationstjänsterna växer såpass kraftigt att de i år kommer att passera en miljard i omsättning tillsammans på den svenska marknaden. För 2019 stannade de på totalt 920,8 Mkr. En siffra som hade kunnat vara 990 Mkr om man tänker på momseffekten (digitalmomsen sänktes 1 juli och gav en extra boost under andra halvåret).
Fysisk bokhandel sålde böcker för 1217,5 Mkr under 2019. En minskning med 56 Mkr. Samtidigt som de digitala prenumerationstjänsterna ökade med 244,7 Mkr.
Är det rimligt att anta att de digitala prenumerationstjänsterna 2020 kan komma att passera fysisk bokhandel som näst största kanal räknat i kronor?
– Det är inte helt orimligt, ja, i alla fall om man ser till vårt dataunderlag. Man bör dock tänka på att vårt bortfall i fysisk bokhandel är större än för digitala abonnemangstjänster (där vi har fullständig täckning). Men digitala abonnemangstjänster närmar sig helt klart den fysiska bokhandelns storlek, säger rapportförfattaren Erik Wikberg, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm, till Boktugg.
När vi om ett år summerar 2020 års bokförsäljning är det alltså mycket troligt att prenumerationstjänsterna är den näst största försäljningskanalen för böcker efter internetbokhandel/bokklubbar. Dessa tappade visserligen 113,5 Mkr förra året i försäljning jämfört med 2018. Men de sålde böcker för 2052,6 Mkr och även om de skulle fortsätta minska kan knappast prenumerationstjänsterna växa så mycket. Eller?
Jämför de två graferna för de olika försäljningskanalernas marknadsandel (räknat i kronor) 2018 och 2019. Notera att Internetbokhandel/bokklubbar inte tog 50 procent som vi hade trott för något år sedan. Istället växte de digitala prenumerationstjänsterna samtidigt som alla de andra minskade.
Hur är det då med ett mörkertal, direktförsäljningen från förlag? I vår rapport över de 50 största förlagen i Sverige fanns det exempel på enskilda förlag som sålde mer via egen webbshop än nätbokhandel och knappast existerade i fysisk bokhandel. Enligt Erik Wikberg ökar denna försäljning men i Förläggareföreningens rapport för förlagens försäljning (som dock enbart täcker 70-talet medlemsförlag) så uppgick denna endast till runt 10 Mkr.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!