Richard Herold blir publicistisk chef och Annika Welinder blir tillförordnad förlagschef när Natur & Kultur gör om sin ledning för allmänlitteratur.
Natur & Kultur har beslutat om en ny och delad ledning för den allmänlitterära förlagsdelen. En ny roll som publicistisk chef kommer att inrättas och verka parallellt med en förlagschef. Både publicistisk chef och förlagschef kommer att rapportera till vd samt ingå i ledningsgruppen.
Richard Herold får rollen som publicistisk chef. Han kommer att ansvara för för utgivning och strategiska frågor rörande redaktionellt arbete, marknadsföring och försäljning.
Ny tf. förlagschef blir Annika Welinder, med ansvar huvudsakligen för ekonomi, administration och personal. Annika är för närvarande senior controller inom Natur & Kultur och har varit i verksamheten i 6 år, och har mycket goda kunskaper om den allmänlitterära verksamheten.
– Vi tror att denna uppdelning skapar både större tydlighet och större publicistisk kraft för den allmänlitterära verksamheten. Både Annika och Richard har bakgrund och profiler som gör dem mycket lämpade för sina respektive roller, säger Per Almgren, vd för Natur & Kultur, i ett pressmeddelande.
– Jag gläder mig mycket åt att åter kunna fokusera fullt ut på det publicistiska, förlaget har vuxit kraftigt under de senaste fem åren, med denna tudelning av ledningen skapas möjlighet för ett än större fokus och nya satsningar, säger Richard Herold.
Annika Welinder säger:
– Jag har under lång tid jobbat med den Allmänlitterära verksamheten, och det ska bli spännande att nu bli än mer delaktig i verksamheten och hur den ska utvecklas.
Båda tillträder sina tjänster den 2 mars 2020.