Nu startar vi ett digitalt magasin om månadens nya böcker

Vill du hålla koll på alla nya böcker som ges ut i Sverige? Då ska du läsa Magasinet Boktugg, ett nytt digitalt magasin med fokus på månadens nya böcker.

Man kan säga att Boktugg planerat för ett månadsmagasin i fyra och ett halvt år. Från början var planen ett tryckt månadsmagasin men ganska snart stod det klart att det knappast var värt investeringen att starta en papperstidning när vi närmade oss 2020-talet. De senaste åren har tvärtom flera papperstidningar lagts ner eller dragit ner på utgivningen för att fokusera på digitala utgåvor.

Från tertialkatalog till månadskatalog

Vi började med att göra våra digitala säsongskataloger där förlagen kunde annonsera vårens, höstens och sommarens böcker utifrån de traditionella säsongerna vid införsäljning till återförsäljare i bokbranschen. Men samtidigt har det känts lite gammalmodigt, framför allt eftersom vi vet att många småförlag inte har den framförhållning som krävs för att ha omslagen klara fem-sex månader innan det är dags att skicka en bok till tryck.

Och som läsare är jag visserligen nyfiken på vilka böcker som kommer ut om ett halvår, men allra mest är jag intresserad av de böcker som släpps om några veckor. Visst är det kul att se fram emot julklappar men jag skriver inte önskelistan under sommaren.

Alltså ville vi skapa något nytt som vänder sig till både läsare och återförsäljare, liksom bibliotekarier. Inte till inköparna i första hand, men det är också en process som inte involverar kataloger idag. Införsäljning till bokhandelns kedjor görs via personliga kontakter och presentationer på särskilda inköpsdagar.

Att det skulle bli en digital produkt var givet. Men också att den skulle kunna läsas på alla skärmar, oavsett om du vill bläddra i den på en liten mobilskärm eller se hela uppslagen på din 30-tumsskärm på kontoret.

Gratis inspiration och läsglädje för alla

Magasinet Boktugg ska vara inspirerande och skapa läsglädje. Nu är vårt allra första nummer ute och vi tar gärna emot tips på förbättringar, mejla exempelvis tips@boktugg.se med förslag på hur vi kan förbättra den framåt. Precis som med Boktugg.se är det en levande produkt som kommer att utvecklas hela tiden.

Så vad kostar Magasinet Boktugg? Ingenting. Precis som nyhetsartiklar, reportage, bokdatabas och mycket annat på Boktugg.se ligger den inte låst bakom en betalvägg. Du kan till och med dela länken direkt på sociala medier eller i ett meddelande till en vän. Vi vill att magasinet ska läsas av så många som möjligt och därmed öka värdet på annonserna för förlag och återförsäljare. (Däremot får du gärna teckna en stödprenumeration och bli en INSIDER om du gillar det vi gör.)

Hittar du en bok du gillar finns köplänkar till nätbokhandlare men vi uppmanar dig också att handla i din lokala bokhandel. Berätta i så fall gärna för medarbetarna där att du läste om boken i Boktuggs månadsmagasin.

Det var mycket säljsnack eller hur? Du hittar det senaste numret och kommande utgåvor av Magasinet Boktugg på den här sidan. Men för enkelhetens skull har jag även lagt in första utgåvan här nedan, det är bara att klicka upp i helskärm. Trevlig läsning!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,