Storytel överträffade sina prognoser för Q4-2019 både när det gäller intäkter och abonnenter. Nästa mål bör vara 2 miljarder i årliga intäkter från ljudböcker och eböcker. För det krävs runt 250 000 nya kunder utöver dagens 1,1 miljoner.
– Storytels starka kundtillströmning fortsätter både i vår nordiska och globala verksamhet, som tillsammans visar en årlig tillväxt på över 40 procent i fjärde kvartalet. Det bidrar naturligtvis till vår positiva intäktsutveckling med en ARPU på en bibehållet hög nivå, säger Jonas Tellander, grundare och VD för Storytel, i ett pressmeddelande.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Vi skrev en hel del om utvecklingen för Storytel-aktien igår. Återstår att se hur börsen tolkar dagens pressmeddelande från Storytel där de berättar:
- Storytel hade i genomsnitt 1 083 400 betalande abonnenter i det fjärde kvartalet 2019. En ökning med 69 000 abonnenter jämfört med tredje kvartalet.
- Det motsvarar en årlig abonnenttillväxt på 41%.
- Storytel överträffade prognosen om 1 079 000 abonnenter för perioden.
- Streamingintäkterna för Q4-2019 blev 421 Mkr (prognos 417 Mkr), en intäktsökning på 45% jämfört med fjärde kvartalet 2018.
- På juldagen passerades milstolpen 1 100 000 betalande kunder, vilket var målsättningen för året.
Med andra ord visar Storytel fortfarande en stark tillväxt och framför allt börjar de sakta men säkert få upp farten utanför Norden. Det är här förväntningarna och potentialen ligger.
I Norden uppgick det totala antalet betalande kunder under fjärde kvartalet 2019 till 757 600, något över prognosen om 756 000 kunder, och innebar en ökning på 141 300 abonnenter jämfört med motsvarande kvartal 2018. Men om man bryter ner det och tittar på ökningen kvartal för kvartal så ser man att Storytel i de nordiska länderna ”bara” adderade 21 600 nya kunder under 2019 års sista kvartal. Lägre än något av de övriga kvartalen, men fortfarande bättre än fjärde kvartalet 2018 då tillväxten var 20 900 nya abonnenter. Procentuellt saktar dock ökningen in.
I Non-Nordics-segmentet uppgick det totala antalet betalande kunder till 325 800, även det något över prognosen om 323 000 abonnenter vilket innebar en årlig tillväxt på 173 400 abonnenter, eller 114 procent jämfört med fjärde kvartalet 2018. Till skillnad från Norden så var abonnentökningen stark även under årets sista månader. Men det är samtidigt svårt att dra några slutsatser av med tanke på hur många nya länder Storytel lanserat i under 2019.
Streamingintäkterna i Norden kom in på 352 MSEK i det fjärde kvartalet jämfört med prognos 349 MSEK och 340 MSEK i det tredje kvartalet 2019, och i Non Nordic på 69 MSEK, jämfört med prognos om 68 MSEK och 59 MSEK i det tredje kvartalet 2019. Intäktsökningen förklaras främst av stark abonnenttillväxt i samband med storhelgerna, samt en bibehållen hög ARPU.
– Avslutningen på 2010-talet är verkligen en fantastisk manifestation av den styrka som har satts fri när berättelser görs tillgängliga var du än befinner dig och när du behöver den som mest. Den är naturligtvis också ett härligt kvitto på bärigheten i Storytels pionjära vision och våra första 15 år som ledare inom strömmade ljudbokupplevelser, säger Jonas Tellander i samma pressmeddelande.
Boktuggs analys: Vi vet inte exakt vilka länder som går bra och vilka som går trögt. Att på den mogna nordiska marknaden fortfarande få in 141 300 fler betalande abonnenter är ändå imponerande. Kan Storytel upprepa den bedriften nästa år? Det beror på om marknaden är mättad eller om vi är på väg in i en ny tillväxtfas då nya människor börjar konsumera digitala böcker.
Utanför Norden finns det egentligen inget tak. Storytel skulle teoretiskt kunna addera miljoner nya kunder om tjänsten verkligen tar fart i ett eller flera stora länder. På vissa marknader finns det fler potentiella kunder i en enda stad än i hela Sverige eller rentav hela Norden.
Ett annat mått som är intressant att studera är ARPU (average revenue per user) per månad. Storytel har tack vare momssänkningen (den nya lägre digitalmomsen som i Sverige innebar 6 procent istället för 25 procent) ökat denna på flera marknader under 2019. Det tredje kvartalet steg den för Norden från 138 till 154 kr. Utanför Norden är effekten lägre, där ökade den från 67 till 70 kr.
Under fjärde kvartalet lyckades Storytel stärka ARPU ytterligare med en krona i Norden och en krona utanför Norden. Men, och det här är viktigt, för hela världen sjönk ARPU från 131 till 130 kr. Hur hänger det ihop? Jo, när andelen abonnenter utanför Norden ökar så blir det genomsnittliga ARPU för hela Storytel lägre. Vilket vi kommer att se det kommande året.
Tjänsten är helt enkelt billigare på vissa marknader. Kanske kan Storytel höja priserna efterhand när de skaffat sig en tillräckligt stor katalog i vissa länder.
En kronas skillnad i ARPU, spelar det någon roll? Tja, om man har 1,1 miljoner kunder så är det 13,2 Mkr på ett år. Det här blir alltså ett viktigt nyckeltal framöver.
Så vad är nästa mål för Storytel? När det gäller siffror som faktiskt syns i de officiella kvartalsrapporterna så borde det vara att nå 2 miljarder kronor i årliga streamingintäkter. Det är 500 Mkr på kvartalsbasis. Hur många nya abonnenter krävs det för att nå dit? Det är 79 Mkr mer än under Q4-2019. Om vi antar att ARPU fortsätter sjunka ner mot 120-125 kronor så skulle det krävas någonstans mellan 225 000 och 300 000 nya abonnenter.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!