Av de böcker som nominerats till Årets marknadsföringsbok 2019 är tre utgivna av Liber och två av Roos & Tegnér. Vinnaren koras den 2 december.
Utmärkelsen Årets marknadsföringsbok 2019 utses varje år sedan 1991 av Sveriges Marknadsförbund. Böcker som deltar i tävlingen vänder sig till yrkesverksamma marknadsförare och kommunikatörer.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Här är de nominerade:
Den digitala omställningen : Strategier och perspektiv
- Förlag: Roos & Tegner
- Utgiven: 2019-02-04
De flesta organisationer upplever att den digitala omställningen är svår att greppa och hantera. Det enda man vet säkert är att digitaliseringen ännu bara är i sin linda och att den karta som många navigerar efter allt mindre stämmer med verkligheten. Läs mer »
Digital passion : så blir du en vinnare med sociala medier
- Förlag: HarperCollins Nordic
- Utgiven: 2018-09-07
Följarna först : redaktionell metod för kommunikatörer
- Förlag: Liber
- Utgiven: 2018-08-29
Här visar Staffan Ekengren hur du får redaktionell kommunikation att hända på riktigt, i vardagen. Boken går konkret igenom hur en inhouseredaktion byggs upp och görs redo att producera innehåll, men också hur lean, smarta processer och ledarskap hjälper redaktionen att arbeta effektivt och långsiktigt. Läs mer »
Förändringsprincipen. Skapa en kultur av förändring ...
- Förlag: Sanoma Utbildning
- Utgiven: 2019-04-15
Hållbar sponsring : en handbok för idrotten med teori, tips och inspiration
- Förlag: Birdie Förlag
- Utgiven: 2018-12-05
Hur får vi fler sponsorer? Och hur kan vi utveckla befintliga samarbeten? Hållbar sponsring är en praktisk handbok som ger konkreta tips och råd i syfte att utveckla framgångsrika och långsiktiga sponsorskap. Boken utgår från idrotten och vänder sig främst till föreningar, förbund, evenemang och andra typer av rättigheter. Läs mer »
Lass is more : fyra steg till ökad lönsamhet genom nya målgrupper
- Förlag: Liber
- Utgiven: 2019-07-04
LASS is more vänder sig till framgångsrika företag som vill utvecklas vidare. Här presenteras LASS-metoden som hjälper företag att hitta nya lönsamma kundgrupper. Se var det växer i din bransch, fråga vad kunderna egentligen vill ha och leverera lösningen på deras problem. Läs mer »
Lönsam affär : framgångsfaktorer för butik
- Förlag: Liber
- Utgiven: 2019-01-08
För detaljhandeln räcker det inte längre att slå upp dörrarna på morgonen, starta kassaapparaten och expediera kunder. Nu ska man erbjuda så mycket mer: inspirera, bjuda på överraskningar, kunskap, social samvaro och helst också några upplevelser. Det är jätteroligt att göra allt det. Bara man vet hur. Läs mer »
NU : strategisk improvisation - Ledarskap för samhällsaktörer
- Förlag: Roos & Tegner
- Utgiven: 2019-04-10
Hur utövas ledarskap i en värld där det enda som tycks vara konstant är X-faktorn, ständig osäkerhet? Vilka principer ska ledare utgå från i en tid där det viktiga inte bara är att leverera finansiella resultat utan även samhällsnytta?
I den här boken presenteras strategisk improvisation som ett nytt sätt att tänka och agera för ledare som en kompass för att kunna agera i takt med sin tid och omgivning. Läs mer »
Regler i en ny reklamvärld
- Förlag: Jure Förlag
- Utgiven: 2019-03-22
Ta betalt! : Hur pris påverkar allt
- Förlag: Mondial
- Utgiven: 2019-03-20
Förra året vann boken Employer Branding – så bygger arbetsgivare starka varumärken.
I årets jury sitter:
Sara Rosengren, professor vid institutionen marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan i Stockholm
Francesca O’Brien Apelgren, vd på Sveriges Marknadsförbund
Henning Robach, kursledare inom marknadsföring på IHM
Johan Hagberg, universitetslektor och docent i i marknadsföring vid Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet
Carin Wikström, marknadschef Teknologisk Institut AB
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Sofia Ulver, docent vid företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet