Den 14 november 2019 lanserar Akademibokhandeln ett unikt designsamarbete med den världsberömde naturfotografen Mattias A. Klum. Sortimentet består av drygt 35 produkter.
Akademibokhandeln egna sortiment med non-books, Kollektion Stora A, utökas hösten 2019 med produkter framtagna i samarbete med naturfotografen Mattias A. Klum. Sortimentet består av drygt 35 produkter inom anteckningsböcker och block, tygkassar, prints, kort, kalender, spel och pussel, och säljs exklusivt på Akademibokhandeln.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
”Mattias A. Klums fantastiska fotografier på djur och natur från världens alla hörn har omvandlats till unika produkter som med hög kvalitet och många användningsområden berikar Akademibokhandelns sortiment. På varje produkt beskriver Mattias själv den spännande historien bakom varje fotografi”, skriver Akademibokhandeln i ett pressmeddelande.
– Vi strävar alltid efter att överträffa våra kunders förväntningar och nu kan vi erbjuda något utöver det vanliga. Att få ta del av Mattias A. Klums underbara värld och få med sig några av hans mest uppmärksammade naturbilder hem genom en serie unika produkter vet vi kommer uppskattas mycket av våra kunder. Dessutom har Mattias ett stort miljöengagemang som han delar med många av Akademibokhandelns kunder, säger Cecilia Oseroff, kategorichef på Akademibokhandeln samt initiativtagare till denna satsning.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– Att mina bilder fått nytt liv i en serie hållbart framtagna produkter i Akademibokhandelns alla butiker känns väldigt roligt och spännande. Ambitionen har varit att föra med mig känslan från mina expeditioner runt om världen och förmedla min kärlek till livet, naturen och alla fantastiska varelser jag fotograferar, säger Mattias A. Klum.
Mattias A. Klum är fotograf, filmfotograf och regissör. Han har bland annat skrivit och/eller medverkat i böckerna Världar av liv, Vatten : om att värdera det ovärderliga, Big world, small planet : välfärd inom planetens gränser och Vår tid på jorden : välfärd inom planetens hållbara gränser.
Det är tydligt att en av strategierna för Akademibokhandeln är att utöka sortimentet med produkter som inte går att köpa hos nätbokhandlarna utan endast i butik. Det har två syften: att kunderna måste handla hos kedjan för att få tag på dessa produkter och samtidigt få högre marginal än på inköpta varor som böcker från andra leverantörer.