Bookbeat hade ett starkt tredje kvartal juli-sept 2019 och ökade intäkterna med 127 procent jämfört med samma period föregående år. De har nu över 100 000 kunder i både Sverige och Finland.
– Tredje kvartalet har sedan vi lanserade 2016 alltid varit årets starkaste, och i år slår vi rekord. I juli hade vi exempelvis högsta antalet nya användare någonsin på den svenska marknaden. Vi räknar redan nu med att slå helårsmålet 2019 på 100 procents tillväxt och 2018 år nivå på 110 procents tillväxt, främst drivet av en fortsatt stark utveckling på den svenska och finska marknaden, säger Niclas Sandin, VD på Bookbeat, i ett pressmeddelande.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Streamingtjänsten Bookbeat fortsatte alltså sin starka tillväxt under det tredje kvartalet 2019 och visade en intäktsökning på 127 procent* i jämförelse med samma kvartal 2018. Hittills under årets första nio månader har intäkterna växt 129 procent i jämförelse med 2019, långt över årets målsättning på 100 procent, skriver Bookbeat.
Bookbeat har nu passerat 100 000 betalande användare i både Sverige och Finland, de två första marknaderna tjänsten lanserade på 2016. Även i Tyskland har tillväxten börjat att ta fart och under tredje kvartalet var Bookbeat en av de mest nedladdade bokapparna i tyska Appstore.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
De 5 mest lyssnade författarna på Bookbeat
Under tredje kvartalet passerades även milstolpen tio miljoner lyssnade och lästa böcker i Bookbeat sedan lanseringen 2016, det motsvarar närmare 100 miljoner timmar konsumtion. De mest lyssnade författarskapen på alla marknader och språk sedan start är:
- J.K Rowling
- Lars Kepler
- Camilla Läckberg
- Jo Nesbö
- Nora Roberts
LÄS ÄVEN: Test av Bookbeat – ljudböcker i mobilen
Fotnot: Bookbeats verksamhet i Sverige och internationellt drivs i flera dotterbolag inom Bonnierkoncernen och kommunicerar bara i undantagsfall begränsad finansiell information externt, exempelvis när en väsentlig milstolpe nås eller vid ett avslutat kvartal. I syfte att beskriva verksamhetens och hela marknadens utveckling till externa intressenter kommuniceras främst procentuella förändringar i de fall det är tillämpbart.