Norska förlag kritiseras för otydlig marknadsföring i sina digitala bokmagasin

Flera norska förlag får kritik för att inte tydligt nog markera att innehållet i deras litteraturmagasin är en sorts marknadsföring för förlagets böcker. Det handlar bland annat om förlagen Aschehoug och Cappelen Damm, vars digitala magasin kan misstas för journalistik, skriver Klassekampen. Det finns risk för att läsarna blir vilseledda eftersom det inte är uppenbart vem som är avsändaren, menar advokaten Monica Syrdal, och poängterar att detta balanserar på gränsen till att bryta mot marknadsföringslagen.

Anna von Friesen

Anna von Friesen

Anna von Friesen frilansar som journalist, redaktör, korrekturläsare och med andra redaktionella tjänster.

anna.von.friesen@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Är jag inte välkommen längre

Lagom till han firar 30 år som svensk medborgare händer det som inte får hända. Expressen avslöjar hårresande uppgifter om att regeringens utredare kan föreslå ett totalförbud mot internationella adoptioner till Sverige.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,