Avtalet med Bonnierförlagen betyder mycket för Storytel, menar Jonas Tellander som ser fram emot stabilitet de kommande åren. Det kan även vara en viktig signal internationellt.
– Det här avtalet betyder mycket. Det är jättekul att återigen få tillgång till Bonnierförlagens nya titlar. Streamingtjänsterna har vuxit i många år nu tack vare att kunderna haft tillgång till ett brett utbud av innehåll från många förlag. Det gör att kunderna känner att vårt månadsabonnemang är värt att betala för, säger Jonas Tellander till Boktugg och påpekar att man lyckats etablera en prisnivå för ljudbokstjänster som ligger högre än exempelvis tv-tjänster (som Netflix och HBO).
Han poängterar liksom sin kollega Håkan Rudels på Bonnierförlagen att de faktiska avtalsvillkoren i det treårsavtal som Storytel och Bonnierförlagen skrivit stannar mellan parterna. Därför får vi inte svar på om Jonas lyckats övertyga Håkan om att revenue share är den bästa modellen.
– Det här avtalet ger oss stabilitet ett par år och det är viktigt att kunna fortsätta bygga tillsammans. Ljudbokstjänster börjar bli en exportprodukt där många tittar på Sverige som en förebild, det är fortfarande vår största marknad, säger Jonas Tellander.
Avtalet kan också ha ett stort symbolvärde i arbetet med att lansera Storytel på nya marknader. En konflikt på hemmaplan med Sveriges största förlagsgrupp kan tänkas oroa förlag på vissa marknader.
– Det är skönt och lugnande för företag runtom i världen som vill göra en satsning på ljudböcker, de kan titta på den svenska marknaden och se att det fungerar, säger Jonas Tellander.
På en del av de där marknaderna är ju dessutom Bonnierägda förlag en samarbetspartner som Storytel gärna vill ha med i båten, exempelvis i Tyskland.