Akademibokhandeln ökade försäljningen och minskade förlusten under andra kvartalet och första halvåret som helhet. Det är främst ehandel via Bokus som ökar.
Akademibokhandeln gör inte längre några egna rapporter efter att ägaren Volati löst deras obligation. Volati är börsnoterat och fortsätter att redovisa Akademibokhandelns finansiella utveckling i sina kvartalsrapporter på samma sätt som tidigare. Men det innebär att vi inte får samma inblick i hur det går för Bokus vs Akademibokhandeln.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Idag släppte Volati sin kvartalsrapport för det andra kvartalet 2019 och därmed har vi facit på hur det gått för Akademibokhandeln det första halvåret. Den positiva nyheten är att man gjorde ett bättre resultat än motsvarande period förra året och ökade försäljningen. Den dåliga nyheten är att det resultatet fortfarande innebär förlust.
”Akademibokhandeln utvecklades positivt under kvartalet och EBITA förbättrades med 8 Mkr jämfört med föregående år. Vi får fortfarande god effekt av arbetet med inköp och kostnadseffektivisering som genomfördes under 2018, vilket förbättrat resultatet. Affärsområdet har dessutom ökat försäljningen på en stabil marknad genom att bredda produkterbjudandet samt genom etableringen i nya distributionskanaler med ljudbokstjänsten Bokus Play. E-handelskanalen Bokus har ökat försäljningsvolymen samtidigt som marginalerna förbättrats – en utveckling som är glädjande och långsiktigt viktig för branschen.”, skriver Mårten Andersson, vd och koncernchef för Volati i rapporten.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!
Omsättningen under perioden apr-jun uppgick till 328 Mkr (315 Mkr), tittar man på första halvåret är motsvarande siffror 781 Mkr (751 Mkr). Rullande på tolv månader är omsättningen 1814 Mkr, att jämföra med helåret 2018 som landade på 1784 Mkr.
Men det är alltså fortfarande röda siffror. EBITDA (före räntekostnader, skatt, nedskrivningar, avskrivningar och goodwillavskrivningar) blev förlusten -19 Mkr (-27 Mkr) för kvartalet och -14 Mkr (-28 Mkr) för halvåret. Går man ner på nivån före skatt och räntor så är det -40 Mkr (-53 Mkr) som är förlustsiffran.
Som alla vet är det andra halvåret som är mest lönsamt, vilket visar sig när man tittar på de senaste tolv månaderna där EBITDA istället ger en vinst på 114 Mkr (100 Mkr helåret 2018). Skolstarten är en viktig försäljningsperiod liksom julhandeln.
Hur det går för Bokus Play framgår inte heller av rapporten, men med tanke på den kampanj man kört i sommar så borde spåren av ökade abonnemangsintäkter synas i resultaträkningen. Där finns dessutom fördelen av mindre säsongsvariationer.