Det går bättre för Norstedts förlagsgrupp än vad som framgår av Storytels kvartalsrapport. Det är de digitala interna intäkterna som spökar.
– Vi är ett modernt förlagshus. Vi tittar på verk och då räknas alla format, inte bara de tryckta. Därför är det viktigt att poängtera att våra intäkter i Storytels rapport är exklusive ljudboksintäkter från Storytel, säger Olle Lidbom, kommunikationschef för Norstedts förlagsgrupp.
I Storytels kvartalsrapport för Q2-2019 nämns att försäljningen av tryckta böcker minskar och det kan först se ut som att den traditionella Publishingdelen hade ett svagt första halvår eftersom omsättningen sjönk till 216 Mkr från 232 Mkr samma period 2018.
Men i fotnoterna kan man läsa att affärsområdet Print Publishing visserligen innefattar digitala intäkter men endast från försäljningskanaler utanför Storytel. Med andra ord har omsättningen rensats från all försäljning av eböcker och ljudböcker i Storytels streamingtjänst.
Eftersom mer än 30 procent av intäkterna för Norstedts Förlagsgrupp numera är digitala så blir det än mer missvisande när 70–80 procent av streamingintäkterna räknats bort.
– Norstedts förlagsgrupp ökade omsättningen med 7 procent under det första halvåret jämfört med samma period förra året, berättar Olle Lidbom.
Bland förlagets storsäljare i år (på verksnivå, dvs alla format) finns bland andra:
- Sommar på den lilla ön i havet av Jenny Colgan
- Kvinnan på bänken av Anna Jansson
- Hälsobalansen av Rangan Chatterjee (som är ett fenomen framför allt i print)
- Går genom vatten, går genom eld av Christian Unge
- Handbok för superhjältar av Agnes och Elias Våhlund