Morten Strunge startade Mofibo som köptes av Storytel (där han nu sitter i styrelsen). Den 1 september lanseras hans nya projekt Podimo i Danmark. Det är en streamingtjänst – för podcasts – som nu tagit in 6 miljoner euro i riskkapital.
– Konsumenterna letar i allt större utsträckning efter premium, annonsfria tjänster och vi ser en stor potential inom podcasting. Vi vill bli förstavalet som partner för skaparna genom att jobba nära dem med innehåll, gallra och matcha det med individuella användare men även genom att erbjuda en överlägsen modell för monetarisering, säger Morten Strunge till Techcrunch.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Det har gått tre år sedan Storytel köpte den danska eboks- och ljudbokstjänsten Mofibo för 100 miljoner DKK (med dåvarande kurs 125 Mkr, med dagens växelkurs närmare 150 Mkr). En del av köpet betalades med Storytelaktier som sedan dess ökat i värde. Trots att han sålt av aktier så är hans ägarandel i Storytel idag värd runt 69 Mkr (dagskurs 110 kr).
Podimo, som lanseras den 1 september i Danmark, ska jobba med en freemiummodell där betalversionen ska erbjuda obegränsad lyssning och features. Målet är att göra podcasts mindre beroende av annonsintäkter.
Utöver Strunge består grundarteamet av Nikolaj Koppel, Andreas Sachse och Sverre Dueholm (som för tre år sedan startade WakieWakie med ambitioner att skapa en podcastplattform med fokus på morgonväckning). Det förklarar hur de redan före lansering lyckats få in 6 miljoner euro i såddfinansiering, främst från tyska E.ventures och danska Heartcore. Lansering på den tyska marknaden ska ske senare i år. Målet är att nå 100 000 abonnenter inom ett par år.
Det är också från WakieWakie som Podimo köpt den tekniska plattformen och tagit med sig utvecklings- och designteamet, skriver Techsavvy.
Målet är att bli Europas Netflix för podcasts. Något som flera företag verkar sikta på. Konkurrens kommer även från exempelvis Spotify som investerat tungt i att köpa på sig podcastinnehåll och teknik. På andra sidan Atlanten har exempelvis Himalaya Media tagit in 100 miljoner dollar i finansiering och Luminary lika mycket. Svenska Acast tog in 300 Mkr i riskkapital i december 2018.
Podimo tänker dels erbjuda podcasts som redan idag finns på andra plattformar (det utlovas tusentals podcasts), dels producera eget exklusivt innehåll.
Frågan är givetvis ifall Podimo blir en indirekt konkurrent till Storytel (som i Danmark behåller namnet Mofibo). Gränsen mellan podcast och bok är numera hårfin som vi konstaterat tidigare på Boktugg. Den givna frågan: När kommer Podimo till Sverige?
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!