Ljudboksrevolutionen har satt tonen. Men det finns fler än författarna som vill vinna kampen om lyssnarna. Ljudböcker vs podcasts i sommar.
Sommaren är ljudbokens tid på många sätt. Vi är ute och rör oss i trädgården vilket är ett tillfälle då ljudboken fungerar bättre än textboken (notera ordvalet, det är inte nödvändigtvis papper vs skärm, utan snarare text vs ljud) som vi konstaterade i vår lista över aktiviteter att kombinera med ljudbokslyssnande.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Streamingtjänsterna kör med tunga sommarkampanjer och vet av erfarenhet att de får många nya kunder under perioden juni-augusti.
Men något jag har noterat de senaste månaderna är att gränserna mellan ljudböcker och poddar (podcasts) suddas ut alltmer. Dagstidningar satsar på att läsa in längre reportage som ljudfiler. Bonnier News har till och med gjort en satsning på ljudboksföljetänger den här sommaren, en variant på den klassiska sommarföljetongen i papperstidningen där en aktuell bok delas upp i ett eller flera kapitel om dagen, som ligger i tiden.
Samtidigt köps olika podcast-startup-bolag för hisnande summor. Spotify har exempelvis köpt Gimlet, Anchor och Parcast med det uttalade målet att komplettera sin musik med podcasts.
Här hemma i Sverige rapporterade Sveriges Radio häromdagen att de slagit nytt rekord för sina poddar: “Efter första veckan med Sommar i P1 kan vi konstatera att vi aldrig tidigare sett så fina poddsiffror för Sveriges Radio. Över 2,7 miljoner har den senaste veckan lyssnat på poddar från oss. Och när det gäller just Sommar i P1 verkar vi gå mot nya rekordsiffror även den här sommarstarten”. Tablåradio via FM-nätet ersätts av icke-linjär radio via internet, oavsett om det sker via webb eller appar.
Även Storytel har flera poddar på sin plattform, bland annat den utmärkta Förlagspodden (av Lind & Co) och i sommar har de introducerat ytterligare några projekt i gränslandet mellan podd och ljudbok.
Det man snabbt kan konstatera är dock att varken Storytels eller Spotifys appar är anpassade för poddar. Jag har försökt följa bland annat en av Gimlets poddar på Spotify och det fungerar rätt dåligt. Helt enkelt för att Spotify inte är byggt för att lyssna i en viss ordning. Tjänsten är byggd för att hoppa från låt till låt, möjligen med en spellista.
Storytel har samma begränsning. Att hitta senaste avsnittet av en viss podcast är bökigt och krångligt. Om de är helt fristående så är detta inget problem, ungefär som en deckarserie som kan läsas i valfri ordning. Men när de följer ett narrativ (Gimlet har exempelvis ofta reportageserier i flera avsnitt och Förlagspodden kommenterar aktuella nyheter) eller tidslinje så vill man lyssna på avsnitt 7, 8, 9 och 10. Inte presenteras avsnitt 6, 14, 3, 55.
Intresset för podcasts från ljudbokstjänster och musiktjänster beror dels på att de har sett att podcasts kan locka stor publik, dels på att det är billigt och ibland snabbproducerat innehåll. Sommarpratarna i P1 blir ett slags snabbsjälvbiografi.
Det är inte svårt att se en utveckling mot ett fokus på timpris. Vad kostar det att producera en timmes lyssning? Musik vs böcker vs reportage vs talkshow vs ja-vem-vet.
Är bokbranschen redo för den nya ljudboksfronten?
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!