Idag inleder Storytel sin stora sommarkampanj för att locka sina kunder att börja läsa tidningar och magasin via Ztoryappen utan kostnad fram till Bokmässan. Priset därefter: 50 kr/månad.
Det var i januari som Storytel köpte bolaget bakom appen Ztory som, likt Readly, erbjuder svenska och utländska morgontidningar, kvällstidningar, magasin och barnböcker.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Elle, Expressen, GT, Allas, Kvällsposten, Aftonbladets populära bilagor, Femina, Hänt Extra, Svensk Damtidning, Må bra och Året Runt är bara några av de över 700 titlar som nya och befintliga kunder kommer kunna varva sina bokupplevelser med, skriver Storytel i ett pressmeddelande.
Det stod tidigt klart att Storytel inte tänkte integrera Ztorys utbud i sin egen app, det är för övrigt knappast troligt att det går eftersom de bygger på helt olika tekniker. Eböcker ligger i epubformat (vilket gör att texten kan flöda om beroende på skärmstorlek) medan digitala magasin utgår ifrån pdf:er och läsaren måste zooma in ifall tidningssidan är för stor i förhållande till skärmstorleken.
Idag inleder Storytel en omfattande ”pröva på”-kampanj där nya användare och Storytels nära 400 000 svenska kunder utan extra kostnad kan välja att få tillgång till Ztory-appen via sina Storytel-inlogg under sommarmånaderna. Efter kampanjperiodens slut erbjuds kunderna att fortsätta sin kombinerade prenumeration på Storytel och Ztory för 50 kr extra i månaden.
Sommarkampanjen kommer att synas och höras i tv, radio, online och sociala medier med start idag.
– Storytel och Ztory är en helt unik och svårslagen kombination. Dessutom känns det väldigt bra att öka exponeringen för god journalistik i Storytels fantastiska miljö med engagerade läsare som verkligen älskar historier, säger Daniel Malmqvist, medgrundare och ansvarig för Ztory, i pressmeddelandet.
– Det känns fantastiskt spännande att också få in nyhetspuls, färgglad inspiration och förströelse i Storytels universum av härliga läs- och lyssnarupplevelser. Inte minst så här till sommaren när vi vet att suget efter berättelser är som allra störst, säger Åse Ericson, Storytels Sverigechef i samma pressmeddelande.
Analys: Det som först kändes som en ganska liten nyhet i januari har potential att rita om spelplanen för digitala tidningar i Sverige.
”Nu är det dags för nästa steg, när Ztorys omfattande innehåll med svenska och utländska morgontidningar, kvällstidningar, magasin och barnböcker nu kan erbjudas i ett kombinerat abonnemang tillsammans med den ledande ljudbokstjänsten Storytels 140 000 svenska titlar”, skriver Storytel.
Noterade du barnböcker? Bilderböcker är så här långt någonting som inte fungerar jättebra i Storytels tjänst. Där finns istället tjänster som Kidsread som nu får konkurrens. Ztory har idag drygt 1 000 barnbokstitlar i sitt utbud.
Från och med idag får Storytels kunder prova på Ztory fram till 30 september 2019 (dagen efter att Bokmässan i Göteborg avslutas). ”Efter provperioden får du Ztory och Storytel Unlimited tillsammans för bara 219 kronor i månaden.”
Hur många kunder kan Storytel konvertera? Idag kostar Ztory 99 kr/mån för hela familjen men tillsammans med Storytel alltså bara hälften. Potentialen och möjligheterna är därför stora.
Men, precis som med bokförlagen, finns det en del frågetecken kring ersättningsnivåerna till förlagen bakom tidningar och böcker i Ztory. När det gäller magasin uppvägs de låga ersättningarna för en läst tidning i tjänsten av att de säljer annonsutrymme i magasinen. Men för barnböcker finns inte den möjligheten.
Digitaliseringen av den svenska bokbranschen blev just ytterligare lite mer komplex.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!