För de svenska streamingtjänsterna handlar det om långt över hundra miljoner kronor årligen, den sänkta digitalmomsen. Storytel gav besked i kvartalsrapporten: inga sänkta priser, pengarna ska gå till förlagen och författarna.
Det handlar om mycket pengar, den sänkta momsen på digitala publikationer som nu äntligen har klubbats och träder i kraft den 1 juli. Vi kan ta Storytel som första kvartalet hade streamingintäkter på nästan 140 Mkr (för övrigt sista gången vi kan se den siffran särredovisad, från andra kvartalet blir Norden en klumpsumma) vilket ger minst 560 Mkr på helåret. Exklusive moms. Med 25 procents moms betalar kunderna 700 Mkr.
Och med 6 procent moms skulle kunderna kunna betala 594 Mkr. Om nu inte Storytel (och andra streamingtjänster och dagstidningar som också påverkas) väljer att behålla priset på samma nivå som idag för konsumenten och låter mellanskillnaden öka intäkterna. Om de säljer ljudboksabonnemang för 700 Mkr (konsumentpris) med 6 procents moms blir intäkten istället 660 Mkr exklusive moms.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Vem skulle inte tacka nej till 100 Mkr extra per år? Plötsligt är Storytels revenue share dessutom ett väldigt bra argument eftersom förlagen och i slutändan författarna då får hälften av dessa pengar, eller minst 50 Mkr under 2019.
– Momssänkningen är givetvis positiv för Storytel. Vår ambition är att behålla priset på 169 kronor vilket gör att vår ARPU [average revenue per user] ökar från 135 kr till 160 kr. Med vår revenue share kan vi nu dela denna ökning av intäkter med förlagen, sa Sofie Zettergren, CFO Storytel, också när kvartalsrapporten för Q1-2019 presenterades idag.
Det är nu inte bara i Sverige som Storytel kan se en positiv effekt av en sänkt moms. Finland har beslutat om en sänkning till 10 procent som träder i kraft 1 juli. Bolaget hoppas även på positiva beslut i Polen, Holland och Spanien. Även i Norge kan en sänkning ske, där är det redan lägre moms på eböcker men inte digitala ljudböcker. Undantaget är Danmark som har 25 procents moms på fysiska böcker och därmed knappast kommer att sänka på digitala publikationer.
Nu är frågan: kommer Bookbeat, Nextory och Bokus Play att göra samma bedömning av hur momsen ska hanteras? Eller passar någon på att sänka priset på sin tjänst?
Uppdaterat: Bookbeat kommenterar frågan om hur momssänkningen ska hanteras.
– Vi genomförde förra året en omfattande analys av kundbeteendet i BookBeat och kom fram till en ny prissättning på 149 kr för en användare och upp till 345 kr för en familj. Vi bedömer fortsatt att det är en konkurrenskraftig nivå som gynnar nya lyssnare och kommer i dagsläget inte justera priserna. Vi kommer istället använda momssänkningen till att även framåt betala en fast, förutsägbar och bättre ersättning än vår huvudkonkurrent, säger Niclas Sandin, VD för Bookbeat.
Så ni ökar inte ersättningen till förlag med anledning av den sänkta momsen likt Storytel via sin revenue share-modell?
– Även en trasig klocka visar rätt tid två gånger om dagen. Lite så med revenue share i det här fallet. Vi är övertygade om att vi i snitt även efter Storytels beslut kommer betala en mycket konkurrenskraftigare ersättning till Sveriges förlag och författare, säger Niclas Sandin.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!