Hällefors bokhandel är lite unik eftersom de förutom att sälja böcker även drivit bibliotek och turistbyrå åt kommunen. Men nu väljer kommunen att avsluta entreprenaden och bokhandeln hamnar i ett tufft läge.
– Vi har under ett antal år varit medvetna om att man utrett driftsformen politiskt, så det var inte oväntat med detta beslut. Vi har fått mycket stöd från våra kunder, som tycker att det är synd, säger Anna-Karin Svartengren och Maria Dahlqvist som driver Hällefors Bokhandel.
I februari beslutade den politiska majoriteten (Socialdemokraterna och Vänsterpartiet) att avsluta entreprenadavtalet om turistbyråverksamheten och i mars följdes detta av beslut om att återta driften av biblioteket i kommunens regi, vilket Nerikes Allehanda rapporterat om.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Hällefors kommun har knappt 7000 invånare och 1988 startades en bokhandel som ett kommunalt bolag eftersom det inte funnits en bokhandel i Hällefors på många år. Den kommunala bokhandeln sköttes av två anställda på biblioteket. Men 1992 startades Hällefors Bokhandel AB som köpte bokhandeln av kommunen.
– Året efter, 1993, gick kommunen ut med upphandling av hela biblioteksverksamheten samt turistbyråverksamheten. Vi lade ett bud på de båda entreprenaderna och har sedan drivit dessa efter att ha vunnit ett antal upphandlingar genom åren, säger Anna-Karin.
– Vi har genom åren utvecklat bokhandelsdelen från en ren boklåda till en bokhandel med kontorsmaterial, konstnärsmaterial, souvenirer, leksaker och hobby. Alla verksamheter har funnits under samma tak med en tydlig avskiljning mellan biblioteksdelen och resterande verksamheter. Viss personal har arbetat i alla tre verksamheterna, säger Maria.
Hur går era tankar nu, vilka alternativ finns det för er och bokhandeln? Har ni börjat titta på andra lokaler etc?
– Många kunder är nyfikna och oroliga och undrar vad detta innebär för oss men vi har ingen färdig tanke idag. Det enda vi vet är att vi inte blir kvar i nuvarande lokaler. Vi förstår ju att om vi ska kunna driva verksamheten vidare med lönsamhet krävs att vi tänker till angående förändring av sortiment och utbud. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra än, säger de båda.
Runtom i landet har flera bokhandlare fått stänga, ofta är höga hyror och konkurrens från nätbokhandeln faktorer som spelat in. Har ni märkt av det i Hällefors, går det att driva en bokhandel i byn utan att ha flera ben att stå på?
– Att driva bokhandel på en så pass liten ort kräver att man breddar sortimentet, men samordningsvinster i och med entreprenaderna har ju också gjort att vi haft fler ben att stå på, fler arbetstillfällen. Dessutom har vi ju haft möjlighet att sälja böcker till biblioteket efter att bibliotekspersonalen gjort sitt urval med sin kompetens. Den omsättningen försvinner också nu, säger Anna-Karin Svartengren.
Under rean körde man 50 procents rea på allt, som utomstående betraktare är det lätt att tänka att det var en signal om det tuffa läget. Men så är inte fallet.
– Nej, detta har vi gjort i flera år istället för att köpa in reaböcker, så det har inget med detta beslutet att göra. Det gick bra med rean i år, säger Maria och Anna-Karin.
Den 1 september tar kommunen över driften av biblioteket och en månad senare, den 1 oktober, tar kommunen även över driften av turistbyrån. Vad som händer med bokhandeln efter detta är fortfarande osäkert.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!