2011 gav Christoffer Carlsson ut spänningsromanen Den enögda kaninen på Piratförlaget. Därefter har den kommit både i eboksformat och som pocket men har nu också tagit den lite mer annorlunda vägen via Spotify för att nå sin publik.
Det var musikbolaget Universal som kom till Piratförlaget med idén om att göra ljudböcker på Spotify. Bolaget hade en önskan om att utöka sin produktion till att omfatta även berättelser, något som Piratförlaget såg som ytterligare ett format för bokutgivning och nappade på konceptet. Det var sedan under processen att hitta en författare villig att skriva om sin bok för Spotifyformatet Piratförlaget kontaktade Christoffer Carlsson – som först tackade nej.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Jag hade för mycket att göra just då, säger Christoffer. Men ett halvår senare var de på mig igen och då blev jag så pass nyfiken att jag faktiskt inte kunde låta bli att säga ja. Spridning av berättelser är ju något mycket fint.
Att ta till sig en berättelse genom att lyssna på den kräver lite andra egenskaper av boken än om man läser den. Christoffer gav producenterna relativt fria händer även om han själv också var delaktig i den processen. Utöver den förändringen har boken också fått ett soundtrack som Christoffer själv är väldigt nöjd med:
– När det gäller musiken så har Deportees senaste skiva, The Big Sleep, lagts till i själva berättelsen. Så låtar – eller ibland enstaka ljudspår ur låtarna – är integrerade i uppläsningen, berättar Christoffer. Det är som ett enda långt soundtrack. Eller som ett musikaliskt element i boken. Exakt varför det blev just Deportees och The Big Sleep vet jag inte, förmodligen är det på grund av Universal. Min egen känsla inför det är snudd på lyrisk: Deportees är ett av Sveriges bästa band!
Spotifysläppet av Den enögda kaninen kom i maj 2016 och det är än så länge svårt att utvärdera hur stora framgångarna kommer att bli. Men Christoffer tror gott om Spotify som forum för bokutgivning:
– Jag tror att det är en god idé, säger Christoffer, det är ju ytterligare en arena som åtminstone fungerar alldeles utomordentligt när det gäller musik. När det kommer till ljudböcker finns det ju redan så starka streamingtjänster, inte minst Storytel, men de har – som jag förstår det – en ganska annorlunda användarkrets om man jämför med exempelvis Spotify. Det händer så oerhört mycket på den här fronten nu, att det är väldigt, väldigt svårt att kunna ”frysa” fältet och analysera vad som egentligen sker, och hur framtiden ser ut. Men att ljudboken lever, och kommer att göra det länge, är solklart.
Att få återanvända Den enögda kaninen och på så sätt få möjlighet till att omarbeta materialet till något ännu bättre ser Christoffer som väldigt positivt:
– Att faktiskt få skriva om väldigt centrala delar av den här boken var en fantastisk upplevelse. Jag var 23 när jag skrev Den enögda kaninen och tyckte i efterhand inte riktigt att jag fick till den. Det är såhär jag borde ha skrivit den. Det här är Den enögda kaninen Redux. Och Deportees The Big Sleep låter dessutom nära nog exakt som romanen kändes i mitt huvud när jag skrev den vilket är enastående. Jag är ofantligt stolt över samarbetet.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!