Brittiska barn får allt mer sällan lyssna till högläsning bara för att det är roligt, enligt en ny undersökning finansierad av Egmont.
Undersökningen Nielsen’s Understanding the Children’s Book Consumer survey 2018, som förlaget Egmont är med och finansierar, har samlat statistik kring läsvanor hos 2 000 barn 0–17 år. En del av resultaten presenterades på Egmont’s Annual Insight Presentation, rapporterar Bookseller.
Datan visar att bara 32 procent av de brittiska barn som deltagit i undersökningen blir dagligen lästa för av en vuxen, för nöjes skull. Bland 8–10-åringar är siffran 19 procent, och för pojkar i samma åldersgrupp 14 procent.
Enligt Alison David, consumer insights director på Egmont, finns tre anledningar till att barn inte själva läser för nöjes skull: skolan, som gör läsning till ett måste istället för något roligt, skärmar, och föräldrar som vill att deras barn ska bli läskunniga men som inte nödvändigtvis förstår betydelsen av nöjesläsning.
– Vi vet att högläsning är ett mycket effektivt sätt att uppmuntra barn till självständig läsning, men ledsamt nog känner många föräldrar helt enkelt inte till vilken stor betydelse det skulle ha för deras barns liv om de läste högt för dem varje dag. Många föräldrar blandar ihop läskunnighet med nöjesläsning, så läsningen ses som en uppgift istället för ett nöje man delar med sina barn, säger Alison David.
Förra hösten genomförde förlaget ett samarbete med en skola för att se om nöjesläsning skulle inspirera till en större läsglädje hos barnen. Under fem månader ökade elevernas läsförståelse med vad som normalt sett uppnås efter tio månader, och barnen visade större intresse för böcker.
Statistiken från Nielsen Bookscan visade också att ingen förändring kunde konstateras i försäljningen av barnböcker under 2018 (i Storbritannien), vilket ansågs bero på en ökning av bokförsäljning genom alternativa återförsäljare, och Amazons dominans.