Pop up-försäljning av böcker är en bra väg att gå om man vill nå en ny publik. Det konstaterar Sofi Poulsen, Aengeln Englund och Angua Vintersvärd efter sitt försök med att sälja böcker genom kioskluckan.
Den vinterstängda glasskiosken i Växjö fick under fem lördagar i januari och februari helt andra saker än choklad- och vaniljsmak på menyn när författaren Sofi Poulsen tillsammans med kollegorna Aengeln Englund och Angua Vintersvärd gjorde om den till bokkiosk. Inför premiären pratade Boktugg med initiativtagarna som då höll på att fylla hyllorna i kiosken med fantastiklitteratur. Men hur gick det sedan? Så här sammanfattar Sofi de fem lördagarna:
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
— Vi är jätteglada för chansen att förvandla glasskiosken till en bokkiosk under några lördagar, säger Sofi. De reaktioner vi fick från folk var överlag väldigt positiva och många tyckte att det var en kul grej. Bland dem som vågade sig fram till luckan var det en rejäl blandning av unga, gamla, bokmalar och bara nyfikna, men av dem som sedan gick vidare med en bok var det framför allt redan inbitna fantastikläsare.
Trion i kiosken turades om att stå på den pyttelilla ytan och sälja böcker. Deras förhoppning var att det lättillgängliga kioskformatet skulle locka även de bokälskare som i vanliga fall inte läser fantastik till att köpa en bok. Med facit i hand motsvarade försäljningen inte förväntningarna fullt ut, men å andra sidan hajade många förbipasserande till och gav både kiosken och genren sin uppmärksamhet.
— Vi fick många kommentarer om att det var trevligt att det hände något i glasskiosken den här tiden på året, berättar Sofi. Många var nyfikna och ville bara fråga vad det var som var på gång. Några stannade och pratade en längre stund och andra kikade bara in.
Sedan fanns det också dem som inte vågade sig fram utan nöjde sig med en inte så hemlig tjuvkik. Sofi berättar att hon och hennes kollegor log åt blickarna som kastades ”i smyg”:
— Luckan är ganska smal och med menyerna på båda sidor om den är utsikten från kiosken väldigt begränsad, berättar Sofi. Men butiksfönstret mitt emot bokkiosken fungerade lite som en stor spegel som gjorde det möjligt att se vad som hände utanför. Det var väldigt roligt att se hur många som gick förbi luckan som om de inte kunde bry sig mindre och sedan gjorde helt om för att ”smyga” fram till bokmenyerna och titta, peka och ta bilder.
De fem dagarna i bokkiosken var ett lustfyllt och entusiasmdrivet projekt som uppstod på kort tid och klubbades över en snabb lunch i mitten av januari. Initiativet drog genast större intresse till sig än Sofi, Aengeln och Angua förväntat sig – de hade inte ens hunnit få klart utbudet när lokal media nappade på deras idé och slog upp den för allmänheten. Lite tagna på sängen rodde de tre ihop det efter bästa förmåga, och reflektionen i efterhand är att de kanske hade velat styra upp det lite mer innan ”allt hände”. Å andra sidan måste man kasta sig ut ibland för att komma vidare även i det långa loppet:
— Det finns alltid barnsjukdomar i början på nya projekt, säger Sofi. Men vi är stolta över hur vi med små medel testade oss fram för att bygga en plattform att hänvisa till och vi anpassade oss efter de situationer som uppstod. Konceptet med en pop up-butik är definitivt värt att testa igen, på ett eller annat sätt i en eller annan form. Sedan om vi vill göra det från en konverterad glasskiosk mitt i vintern är en bra fråga som vi inte riktigt har något svar på just nu. Kanske är det mer frestande att handla från en bokkiosk när det är varmare i luften och man kan fortsätta till en solig bänk än att sträcka sig efter plånboken i minusgrader och snöblandat regn.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!