Hon beskriver sig som en underdog fast besluten att lyckas. När det som opublicerad författare är svårt att gå det traditionella hållet via ett förlag tänker Ida Öhnell ge ut sina böcker ändå med hjälp av crowdfunding.
Det är nästan tio år sen Ida i dagarna mellan jul och nyår fick idén att skriva boken Trollkarlens arvinge, den första fantasyromanen i en tänkt serie. Tiden har sedan dess gett henne möjligheten att noggrant kunna slipa på berättelsen och mejsla ut karaktärer och miljöer som hon vill ha dem. I sin egenskap av konstvetare med en magister i ämnet och dessutom studier i vikingahistoria har hon en stor kunskap som hon hämtat mycket av sin inspiration till romanen ifrån.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– När jag fick idén till Trollkarlens arvinge gick jag skrivarlinjen på Sörängens Folkhögskola, berättar Ida. Scener och karaktärer kom smygande: Stella och Jacob och deras mystiske far Joso Zenithar. Jag såg den märkliga staden Torshem och den gamla borgen framför mig. Under åren har boken följt med mig, jag har skrivit, haft den i byrålådan och skrivit om.
Men trots att hon fått goda vitsord för sitt manus från några av de större förlagen har ingen nappat tillräckligt mycket för att ge ut det – något Ida tror beror på att en opublicerad författare som skriver för en ännu inte riktigt upparbetad målgrupp är för mycket gambling för dem. Därför bestämde sig Ida för att ge ut boken själv. För ett och ett halvt år sedan hoppade hon på Brewhouse kulturinkubator för egenföretagare i Göteborg.
– Där får jag professionell coachning för att kunna ta mina bokprojekt och illustrationsarbeten framåt, säger Ida.
Det var också genom Brewhouse kulturinkubator hon kom på att hon skulle försöka finansiera allt från tryckkostnader till layout med ett Kickstarterprojekt.
– Det var ett av företagen på Brewhouse som håller på att ta fram en svensk Crowdfunding-plattform kallad Mindora, säger Ida. Samt att ett annat företag lyckades kicka igång sin nya idé, Gbg Soda, genom Kickstarter. Jag har alltså kunnat få mycket hjälp och kunskap av många andra på mitt kontor med massor av kreativa själar.
Trollkarlens arvinge riktar sig till äldre ungdomar och yngre vuxna. Eller egentligen till alla fantasyälskare som Ida säger. Förutom själva skrivandet gör hon också illustrationerna i boken.
– Min dröm har alltid varit att stå för hela berättelsekoncept med både text och bild, säger Ida. Jag håller även på med en bilderbok för barn som heter Allie och draken. Trollkarlens arvinge har få bilder, jag vill inte styra läsarnas visualitet för mycket i en roman.
Målet (40.000 kr) på Kickstarter är nått till ca en fjärdedel med 18 dagar kvar av kampanjtiden. Här hittar du Kickstarter-kampanjen >>
Även på Kickstarter märks förstås skillnaden mellan nya och etabladerade. Jonas Darnell som byggt upp en läsekrets under 30 års tid lyckades nå sitt mål på 100.000 kr efter bara några dagar.
Ida satsar helhjärtat på sin roman och lägger ner alla sina sparpengar på att ro det i hamn. Förutom extraarbetet vissa helger på Borås konstmuseum får författandet all tid.
– Jag drar skeppet själv för berättelsen vill ut, säger Ida. Jag vet att det finns en marknad för den, läsarna måste bara få veta om att den finns. Jag har redan fått väldigt fin respons från de som läst bokens första kapitel på min hemsida. Så på något vis måste det gå! Det är bara att kavla upp ärmarna.
Vill du också få en försmak på Trollkarlens arvinge kan du besöka Idas hemsida för att provläsa.
Illustration: Ida Öhnell
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.