Jonas Darnell firar 30 år som serietecknare och jubilerar med ett samlat livsverk om sin karaktär Herman Hedning – ett projekt som varit möjligt tack vare Kickstarter.
Under hela sin vuxna del av livet har Jonas Darnell arbetat skapande med bl a illustration, reklam, spelgrafik och skivomslag. Det har inneburit en stor produktion av serier, framför allt 91:an och Herman Hedning. För att manifestera ett bokslut vid 30 tecknande år kom han på idén att ge ut sitt hittills samlade livsverk på ett lite annorlunda sätt.
Hans tanke har varit att förutom ett snyggt samlingsalbum erbjuda något unikt genom att skapa olika kategorier för läsarna att välja mellan. För en lite större summa kan man få exempelvis ett signerat exemplar med en specialritad Herman Hedning i.
Hermanserierna har varje år sedan 1993 getts ut som julalbum i en mindre upplaga – som en serietidning med hårda pärmar. 30 års jubileémet blir något helt annat: en bok med tjocka reptilläderpärmar som innehåller vad Jonas själv beskriver som skisser, förlagsskvaller, bakgrundshistorier till enskilda strippar och annan ovärderlig kunskap för den hängivne Herman-missbrukaren. Albumet ska heta Prekampbrium.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Ett sådant format innebär en betydligt högre tryckkostnad än vad förlaget normalt är berett att satsa på, berättar Jonas om var ifrån idén till att starta projektet på kickstarter och ge ut albumet själv kom.
Och det gick betydligt bättre än han vågat hoppas på.
– Jag var ängslig in i det sista, berättar Jonas. Men sen gick det så rasande fort! Efter 7 timmar hade jag fått in beställningar på 100.000 SEK och nu är det uppe i över 200.000 SEK. Jag trodde väl ändå att det skulle gå att hitta 300 spekulanter på en sådan här bok – men att det skulle ta åtminstone de 30 dagar jag satte som kampanjtid.
Här hittar du Herman Hedning-kampanjen på Kickstarter >>
Har du någon koll på vilka som så snabbt nappade på din idé och beställde sitt ex?
– Ja, jag har ju efter 30 år en ganska stor och trogen skara läsare som inte verkar tröttna på mig, och Hermans Facebook-sida har 9300 gillade. I princip alla backare har kommit via FB-sidan, säger Jonas. Jag älskar dem allihop!
Han har tidigare aldrig gett ut en bok själv. I vanliga fall är det Egmont Publishing som ser till att Herman Hedning hamnar mellan pärmarna. Produktionen av specialutgåvan blev ett kliv ut i den röda zonen för Jonas, vilket uppenbarligen visade sig vara stabil mark.
– Jag har under mina 30 år varit noga med att inte lära mig ett dugg om tryckeri, försäljningskanaler och administration utan gömt mig bakom att “jag är ju för helvete en kaotisk konstnär!, säger han. Men fick jag ta en snabbkurs! Jag har god hjälp av Jonas Svensson på 720media, Stefali AB och av Italgraf Media som är specialister på att hjälpa klåpare som mig ge ut lite mer påkostade böcker utan att ha förlag.
I dagarna har hela Prekampbrium gått till tryck och Jonas väntar med spänning på när resultatet levereras. Han tycker att hela tanken med kickstarter är grymt bra ur både ett produktions- och kundperspektiv:
– Det är ju en alldeles stålande form av finansiering. Särskilt i de fall man som här kan köpa en produkt man vill ha innan den ens existerar.
Själv har jag haft tokiga idéer hela mitt liv, inom precis alla områden, men inte kunnat förverkliga någon av dem (förutom i serieform) eftersom det alltid faller allt faller på att någon måste vilja riskera kapital.
Plötsligt är det hindret mycket lägre – och nu kan ju, faktiskt, precis vad som helst hända!
Läs även om barnboksförfattarna som finansierat en POD via crowdfunding >>
Finansierade sin bok på 30 timmar >>
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!