Under några lördagar förvandlas en vinterstängd glasskiosk till bokhandel i Växjö. Initiativtagarna hoppas att de ska inspirera och forma en ny trend för bokförsäljning.
Kort och intensivt, ett brett utbud, en lokal på första parkett och allt utan den ordinarie bokhandlarens förpliktelser. Med målet att bli trendsättare för ett nytt sätt att sälja böcker på, öppnar fantastikförfattarna Sofi Poulsen, Aengeln Englund och Angua Vintersvärd pop up-bokhandel i centrala Växjös glasskioskpärla Trudelutt den 26 januari. Fem lördagar framåt kommer kunderna istället för kulglass kunna köpa böcker i kioskluckan och menyerna med glassmaker är för en tid utbytta mot ett 60-tal olika boktitlar som kunderna kan välja mellan.
Idén har Sofi burit på länge men det var lokalen som till slut fick henne att sätta planerna i verket:
— Jag har tittat på diverse pop up-butiker i två års tid nu och tänkt ”Hur svårt kan det vara att göra en för böcker?”, säger hon. Glasskiosken, som ligger perfekt i slutet av Växjös gågata, står tom under vintern och det är synd att den inte får någon uppmärksamhet. Så jag pratade med kioskägaren som blev eld och lågor. Han öppnar inte igen förrän den 1 maj och till att börja med har vi bokat den fem lördagar med start den 26 januari. Men skulle pop up-bokhandeln bli uppskattad är vi öppna för att förlänga det.
I kiosken samlar de tre tillfälliga bokhandlarna titlar från hela fantastik-Sverige. Sofi berättar att genren är så liten att författarna inom den mer är som en familj än renodlade kollegor för varandra. När Sofi, Aengeln och Angua ställde frågan om att få sälja böcker i pop up-bokhandeln blev gensvaret rungande stort – 49 titlar är klara och när butiken öppnar kommer upp emot 60 böcker att finnas på hyllorna. Ungefär hälften av författarna är egenutgivare och andra hälften förlagsutgivna. På bokmenyerna i fönstret kommer bland andra Elias och Agnes Våhlunds succéserie Handbok för superhjältar att finnas.
— Det är jättekul att de vill vara med, säger Sofi och fortsätter:
— I stort sett kommer det att finnas titlar för alla åldrar och sortimentet har bredd i innehållet så att alla kan hitta något. Vi tänker rea-prissättning och även om vi måste lägga på lite på priset för lokal och marknadsföring försöker vi hålla det nere så att det ska bli en positiv upplevelse för läsarna att handla. Målet är att ligga på 25–50 procent lägre pris än ordinarie.
Över 9000 personer prenumererar redan på Boktuggs nyhetsbrev. 1-2 gånger i veckan får du koll på nya trender, nya förlag, spännande författarskap och böcker. Bäst allt – det är helt kostnadsfritt. Missa inte nästa stora grej. Anmäl dig nu!
Prenumerera kostnadsfritt!
Glasskiosken är välkänd bland Växjöborna och ligger precis vid torget som har torghandel varje lördag så Sofi tror att människor lätt kommer att få upp ögonen för pop up-bokhandeln.
— Den är välkänd för sina goda glassar så det behövs inte mycket rörelse i lokalen för att det ska dra blickar till sig, säger Sofi. Vi har delat upp lördagarna sinsemellan – lokalen är liten så det är gå in och backa ut som gäller. Bara en person får plats åt gången och kunderna får välja från fönstret – som man gör i en kiosk. Men fönstren är stora och på menyerna står allt tydligt. Det ska bli väldigt roligt och vi är mycket spända på vad läsarna ska tycka.
Kanske fick du lite kunskap eller tips eller bara ett gott skratt… I så fall har vi lyckats. Som du märkte slapp du betalvägg, eftersom vi vill välkomna nya läsare och göra det enkelt för trogna boktuggare. Om du gillar det vi gör och har möjlighet tar vi gärna emot ditt bidrag. Stötta den hårdast arbetande lilla redaktionen i landet.