Publit vill bli en aktör även inom ljudböcker. Sedan 2008 kan den som vill ge ut sina böcker i pappersform via print on demand och som ebok via Publit. Inom kort utökar företaget sin repertoar med tjänster för den som vill distribuera sin bok i ljudboksformat.
Publits tanke är att i princip vem som helst oavsett om det är egenutgivare, myndigheter eller förlag enkelt ska kunna ge ut sina böcker. Genom att erbjuda sina tjänster on demand håller man nere kostnaden för utgivaren, särskilt när det handlar om mindre upplagor.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Redan idag erbjuds kunden att trycka sina böcker i fysisk form och / eller ge ut dem som e-bok. Ljudboken blir en tredje valmöjlighet att få ut alster på. Att man lägger till konceptet nu beror på att man från Publits håll upplever att marknaden för ljudböcker stabiliserats. Per Helin på Publits konstaterar att det är prenumerationstjänsterna som står för en stor del av digital ljudboksförsäljning idag.
– Att bygga en tjänst för distribution till dessa kanaler skiljer sig en hel del mot att bygga det mot styckeförsäljning, säger Per.
Publit har under många år fått förfrågningar från sina kunder om möjligheten till att ge ut ljudböcker. Flera av dem tror på en positiv trend och beräknar att marknaden från dagens 10% av den totala omsättningen av allmänlitteratur kommer stiga med ca 5% fram till 2019 enligt Per.
– Det är svårt att veta hur länge den positiva trenden håller i sig men att den kommer att växa är nog ställt bortom allt rimligt tvivel, resonerar han och tillägger: Idag står det digitala för ungefär 35% av våra affärer. Som för branschen generellt är de fysiska böckerna i majoritet.
Och fysiska ljudböcker tänker man inte satsa på.
– De står redan för en väldigt liten del av ljudboksförsäljningen och fortsätter att minska så idagsläget: nej, säger Per.
E-böckerna kämpar fortfarande med att hålla näsan över vattenytan så Per tror att ljudböckerna kommer att vara det som boostar Publits intäkter på den digitala sidan de närmsta åren.
Att ge ut ljudböcker innebär att tampas med stora filer. Det kommer innebära vissa förändringar i arbetsinsatserna för företaget.
– Det är dyrt att distribuera ljudfilerna då väldigt stora datamängder ska flyttas mellan olika system, förklarar Per. Så det kommer att bli tekniskt utmanande.
Just nu testkör man systemet med några få böcker men från slutet av maj kommer utgivningsformen att vara tillgänglig för alla kunder.
Foto: Publit
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!