Petronella Simonsbacka debuterar i december, men hon gör det direkt i ljudboksform. Hon har redan skaffat sig erfarenhet av ljudböcker då hon läst in en annan författares ljudbok. Hon skriver i sin gästkrönika om övergången från tryckt till uppläst ord.
Debut i ljud
Böckernas övergång från det tryckta ordet till det lästa påminner mig, som gammal filmvetare, om övergången från stumfilm till ljudfilm. Det var något av ett regimskifte i filmens värld, som plötsligt ändrade spelreglerna. För en del skedde övergången smidigt, andra stötte på problem. Vissa stjärnor passade helt enkelt inte i ljud. Andra aktörer, som tidigare stått i skuggan, fick chanser som de förmodligen aldrig annars skulle ha fått, bara för att de hade tilltalande röster. Något som en filmstjärna aldrig tidigare hade behövt ha blev plötsligt ett grundläggande krav.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Missförstå mig rätt, jag vill inte förutspå den tryckta bokens död, inte alls. Jag föredrar själv att läsa både böcker och tidningar i pappersform. Får jag bestämma så kommer pappret alltid att finnas kvar och läsplattan bara ha varit en övergående trend. Men icke desto mindre … Digitala möjligheter har förändrat spelfältet och ingenting så mycket som just ljudboken, eftersom den har visat sig vara ett format som många, många bokmalar älskar.
Jag funderar mycket nu kring litteratur i digital form, eftersom jag själv kommer att debutera helt digitalt. Min roman Nytt liv sökes släpps av Saga Egmont i december enbart i ljudboksformat. Jag kommer inte att stå på en trappa och släppa en pappersbok i marken. Jag kommer inte att ha något att signera på bokmässor och marknader. Jag kommer inte att se någon sitta på spårvagnen och bläddra i min bok. Mitt verk är ettor och nollor, lika mycket som det är bokstäver och ord. Jag misstänker att jag kan tacka det faktum att jag passar i ljud för att jag överhuvudtaget får en debut. Jag skriver rappt, med mycket dialog som håller intresset uppe hos en lyssnare. Förhoppningsvis. Man vet ju inte säkert förrän ens bok mött sin publik om de älskar den, hatar den eller struntar i hela saken. Bland mina stora fel kan nämnas att jag skriver kort. Det är i pappersvärlden ett stort minus, men inte nödvändigtvis så i ljud, om nu inte Storytels nya betalningsmetod, då de betalar per lyssnad timme, kommer att ändra på den saken.
Mitt första möte med ljudboksvärlden kom i slutet av förra året då jag började spela in ljudprov till Whip Media och författaren Gunborg Sahlin, som del i en ansökningsprocess för att få läsa in hennes bok Tro och visa att jag kunde ge hennes huvudperson Tethy liv med min röst. Jag fick jobbet och spenderade månader i en madrasserad klädkammare med att läsa in boken. Ljudet blev mycket bra, eftersom det sedan bearbetades av en genialisk ljudtekniker. Om jag läser in fler böcker hoppas jag på att kunna få göra det i en riktig studio eller att försäkra mig om att få tillräckligt mycket jobb för att det ska löna sig att bygga en egen.
Att möta ljudboken för första gången som en inläsare var spännande, för jag märkte hur berörd jag blev av boken medan jag läste. Jag var själv så inne i berättelsen och det hände att jag skrattade till när det var roligt och grät när jag blev rörd. Jag hade inte väntat mig att det lästa ordet skulle vara så kraftfullt, men det var det. Precis som när man verkligen lever sig in i en film eller i en traditionell bok av papper.
Just nu sitter en annan kvinna i en studio någonstans och läser in min bok. Jag hoppas att hon också har roligt ibland och kanske fäller en tår här och där. Kort och gott att min berättelse också är så bra att man kan förlora sig i den för en stund. Det är ju vad skönlitteratur verkligen handlar om, att man får ta ett steg genom portalen och kliva in i en helt annan värld för en stund. Om portalen är gjord av malda träd eller ett binärt talsystem spelar mindre roll.
Om gästbloggaren:
Petronella Simonsbacka är journalist i grunden. Hon novelldebuterade 2010 i deckarantologin Debut i död, som släpptes av Axplock förlag. I december romandebuterar hon hos Saga Egmont med Nytt liv sökes, en feelgood-romance om uppbrott, barnlöshet och längtan efter en andra chans. Hon deltar även i Ariton förlags kommande antologi Över mållinjen, där 20 kvinnor delar sina erfarenheter och bästa tips om hur man når sina mål.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!