Bookbeat fick 43 000 nya abonnenter under sommaren 2018

Niclas Sandin, vd BookBeat. Foto: Andreas Carlfors

Bookbeat hade en kanonsommar med 43 000 nya abonnenter i Sverige och Finland under perioden juni-augusti. Under 2019 kommer Bookbeat att öka satsningen i Tyskland.

Streamingtjänsten Bookbeat fortsatte sin starka tillväxt under tredje kvartalet 2018. Intäkterna ökade med 97 procent i jämförelse med tredje kvartalet 2017. Tillväxten är främst driven av en stark ökning i antalet betalande användare på huvudmarknaderna Sverige och Finland under de viktiga sommarmånaderna juni, juli och augusti. Under de tre månaderna, varav två infaller under det tredje kvartalet, ökade antalet betalande användare bara i Sverige och Finland med 43 000 (+26 000 i Sverige och +17 000 i Finland) från nivån som uppmättes i slutet av maj. Ackumulerat under årets första nio månader har Bookbeats totala streamingintäkter ökat med 111 procent i jämförelse med motsvarande period föregående år.

– Sommaren 2018 var den tredje sedan vi lanserade på den svenska och finska marknaden och är utan tvekan vår bästa hittills. Förutom att vårt marknadsteam gjorde riktigt bra sommarkampanjer bedömer vi att förbättringar av erbjudandet genom exempelvis familjekonton bidragit till rekorden, säger Niclas Sandin, VD Bookbeat.

I juli passerade Bookbeat totalt 100 000 betalande användare på alla marknader och har sedan dess fortsatt växa med tiotusentals användare. Till tillväxten bidrar även den omogna tyska marknaden där Bookbeat inledde en beta-lansering för cirka ett år sedan. Syftet i den initiala fasen var att testa tjänsten med tyska användare, genomföra lokala anpassningar samt utöka katalogen baserat på vilka kategorier av innehåll användarna var intresserade av.

– Första året i Tyskland har på många sätt varit bättre än starten i Sverige och Finland. Vi ser exempelvis högre snittlyssning och lojalitet hos våra första tusentals tyska användare. Nu efter vi bevisat tjänsten och fått med oss förlagen på tåget planerar vi att kommande året öka takten i vår satsning på den tyska marknaden, säger Niclas Sandin.

Hur långt borta ligger en storsatsning på den tyska marknaden?
– 2019 och framåt kommer vi öka satsningen i Tyskland. Till skillnad från exempelvis UK har vi både förlagen med på tåget samtidigt som användarna verkar tycka att vi erbjuder en grym katalog och tjänst. Redan nu uppfattas vi som huvudutmanaren till Audible av branschen. Med andra ord har vi bra förutsättningar att skala upp, säger Niclas Sandin till Boktugg.

Det har tidigare gjorts olika uppskattningar av hur stor den svenska ljudboksmarknaden kan bli, för flera år sedan talades om 400 000 kunder men på senare år har man uppgraderat till 800 000 kunder. Efter framgångarna för samtliga tjänster under sommaren – kan det rent av handla om över miljonen på sikt?

– Även om vi haft en fantastisk sommar har tillväxten på hela marknaden som förväntat mattats av något, från cirka 50 procent till runt 35 procent. Jag tror vi ska vänta med mer definitiva prognoser tills vi är nere på ensiffrig tillväxt, säger Niclas Sandin.

Hur ser snittlyssningstiden ut per användare?
– Snittlyssningen i Sverige har ökat något i sommar till runt 24 timmar. Detta är alltså per unik användare, inte per konto så det går inte att jämföra med exempelvis tjänster där man kan dela på samma konto. Vi ser denna ökning som positiv när den tyder på att vi blir en allt större del av våra användares vardag. När Spotify börsnoterades såg jag siffror om att deras snitt var 25 timmar så det här är ett styrkebesked för ljudböcker i konkurrensen om människors tid.

På tal om ersättningsmodeller, du var lite inne på timtaxa snarare än styckpris för böcker. Är det något ni aktivt försöker införa?
– Det är en modell vi vill gå över till. Den är till skillnad från revenue share både transparent och rättvis när det användarna köper i praktiken är bra innehåll att fylla sin vardag med. Ett förlag vet då på förhand exakt hur mycket de får betalt för en bok när kalkylen inte är svårare än pris per timme x längd på boken. Om några förutsättningar förändras så sker det en omförhandling så lägre ersättning per bok blir aldrig en överraskning som med revenue share-modellen. Korta böcker kommer att komma upp i många timmar när de generellt har en högre volym och längre böcker kommer gynnas bara om de är nog bra så att användarna verkligen lyssnar igenom dem.

EU har beslutat om sänkt eboksmoms idag – hur kommer ni att hantera det? Sänker ni priset eller förbättrar marginalen?
– Det viktigaste med beslutet är att vi rättvist kan konkurrera på lika villkor med övriga format. I slutändan kommer det gynna kunderna som väljer att konsumera sin media digitalt. Om det sker genom att vi har möjlighet att öka tillväxten med mer investeringar i marknadsföring, teknisk utveckling av tjänsten, satsa mer på innehåll alternativt uppdatera erbjudandet är för tidigt att säga.

Den sänkta momsen blir givetvis positiv även för den tyska satsningen. Tyskland har idag 19 procent moms på digitala böcker och förväntas sänka den precis som Sverige lovat göra. Här kan du se vilka momssatser de europeiska länderna har på böcker i olika format.

Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Är jag inte välkommen längre

Lagom till han firar 30 år som svensk medborgare händer det som inte får hända. Expressen avslöjar hårresande uppgifter om att regeringens utredare kan föreslå ett totalförbud mot internationella adoptioner till Sverige.

Lucas Lund deckardebuterar med ”Morden på Park Lane”

”Morden på Park Lane” är en berättelse som riktar sig främst till dig som gillar spänning och mordgåtor, här i brittisk miljö.

Den förmögne Angus MacFergus bor i ett stort hus i centrala London tillsammans med sin syster,