Kombinationen bok och matupplevelse når en fulländning som tilltalar läsarna i EATSweden – flera år i rad har böckerna sålt slut och delägaren Anna Benson tror på en repris av framgångarna 2019.
Den 27 september släpps 2019 års upplagor av EATSweden – fyra matböcker från tre svenska städer som ska inspirera läsarna att besöka krogar och restauranger i sin egen hemstad. EAT-konceptet finns idag i 11 länder världen över och det grundades för 13 år sedan av Jochen Schmelzer. Jochen äger idag den svenska delen EATSweden tillsammans med Anna Benson – konstnär och författare av bland annat de Rosa och Blå kokböckerna.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
I Sverige har EATSweden blivit omåttligt populärt och de fyra upplagorna om 5 000 exemplar vardera säljer alltid helt slut. För den som köper boken finns många rabatterade upplevelser att hämta: 12 restauranger i böckerna bjuder på en varmrätt när två personer går ut och äter och det totala värdet att hämta i en bok är ca 3000 kr.
– Det är otroligt tacksamt att arbeta med, säger Anna. Ett tag provade vi att trycka 7 000 ex av varje bok men det blev för mycket gäster för restaurangerna att ta emot så vi håller det till 5 000 stycken. Jag ansvarar för EATMalmö och EATStockholm och det är en annorlunda grej men den ligger nära till hands med det andra jag håller på med kring mat och kokböcker. Det är alltid en utmaning att välja men vi äter mycket ute och har span i stort sett hela tiden. Dessutom älskar jag att nörda in mig i texterna kring restaurangerna som ska inspirera den som läser till att vilja besöka dem.
Tillsammans med sitt EAT-team väljer Anna ut de restauranger som ska vara med. De behöver inte vara helt nyöppnade men de ska vara bra och ha en hög kvalitet på maten. Modellen har etablerat sig väl även hos restaurangerna som numera står i kö för att få vara med:
– Listan över vilka restauranger som kommer med varje år har blivit lite som white guide med en hel del hysch hysch innan den släpps, säger Anna. Det är en fin ära för restaurangerna att få vara med i EATSweden eftersom vi förmedlar många bra gäster till dem.
Krogar från Malmö, Göteborg och Stockholm deltar i årets EATSweden. Dessutom expanderar förra årets nykomling Stockholm Vego – den gjorde succé under premiäråret och sålde slut på ett par månader. Förra året laserades också en app för läsarna så att de slapp ha en bok med i väskan på stan om en kurrande mage skulle föranleda ett spontant restaurangbesök. Appen har också gjort det lättare för teamet att utvärdera böckerna eftersom de får en mer direkt och specifik respons:
– Förut släppte vi en bok som sålde slut men hade inte riktigt koll på hur det gick sedan, säger Anna. Tack vare appen har vi fått en mycket enklare och bättre kommunikation med innehavarna av boken. Genom den får vi både statistik och recensioner och kan kolla vad som händer och hur det går.
Varför tror du att EATSweden har blivit så framgångsrikt?
– Jag tror att alla älskar att gå ut och äta och göra en bra deal, säger Anna. Efter ett och ett halvt besök går man med plus. Också är det enkelt – vi har gjort jobbet med att skapa en bra guide för en stad och innehavarna behöver bara följa med.
Varje år förnyas boken men omkring 4 restauranger som varit extra uppskattade föregående år får följa med en gång till.
Vad säger du om årets version av EATSweden?
– Jag vill påstå att det är de bästa listorna någonsin, säger Anna. Dessutom har vi utvecklat appen för att den ska fungera ännu bättre. Det finns alltid saker att utveckla men vi är ett bra team, det är väldigt kul och det händer massor av saker i restaurangbranschen.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!