Allt fler författare och förlag använder Kickstarter-kampanjer för att finansiera utgivningar med förhandsbeställningar som därmed bokhandeln går miste om. Kickstarter vill locka indiebokhandlare att bli en del av ekvationen.
– Vi ser allt fler förlag som gör kampanjer med förhandsbeställningar och vi ser fler och fler läsare som är villiga och till och med upphetsade över att lägga dessa ordrar. Men vi ser också att bokhandlare går miste om dessa förhandsordrar och det stör mig, säger Margot Atwell, Publishing director på Kickstarter, till Bookselling This Week.
– Fysiska bokhandlare, speciellt oberoende bokhandlare, är några av de största hjältarna i vårt boksäljande och litterära landskap. Om det nu finns en ny modell som tar bort en del av risken med bokutgivning och bokförsäljning så tycker jag att indiebokhandlare borde finnas med i fronten för att tjäna på detta.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Hon menar att det finns många fördelar för indiebokhandlare att engagera sig. Exempelvis genom att få kontakt med läsare som älskar en viss författare och med bokälskare som vill stötta indiebokhandlare. Även för förlagen kan det finnas fördelar med att få med sig bokhandlare i en Kickstarter-kampanj genom att göra den mer synlig visuellt samt att försäljning kan rapporteras in till NPD Book och New York Times bestseller-listan.
– Vi ser ofta på Kickstarter att folk inte enbart är ute efter att läsa boken, de vill få en djupare kontakt med författaren, illustratören eller produkten. Vi ser i många Kickstarter-kampanjer att det inte bara är boken du kan beställa utan även T-shirt, konsttryck eller att författaren skypar in till din bokcirkel. Läsarna är sugna på den sortens kontakt, säger Atwell.
Som exempel på framgångsrika Kickstarter-kampanjer som skett i samarbete med bokhandlare nämns How to invent Everything av Ryan North som samlade in 231 000 dollar (motsvarande över 2 Mkr) från 6 700 backare. Förlaget, Riverhead, erbjöd en exklusiv bandana designad av North och samarbetade med sju olika bokhandlare för leverans av böcker.
– De här kampanjerna fungerar bäst när det blir ett samarbete mellan bokhandlare, förlag och författare/illustratör eftersom du då nyttjar nätverken hos alla som har ett intresse för att boken blir en framgång, säger Margot Atwell till ABA.
Carson Moss på legendariska bokhandeln The Strand har samarbetat med Kickstarter i samband med crowdfunding-kampanjer för Penguin Random House, Riverhead och Norton. Han menar att Kickstarter är ett kraftfullt verktyg för marknadsföring som erbjuder bokhandlarna en möjlighet till direktkontakt med läsare.
– För oss var det en möjlighet att stötta författare vi redan gillar och att jobba med dem, det är ibland en bro som är svår att ta sig över. Förutom att bara beställa en författares bok och stapla den på bordet tycker vi om att associeras med författaren och stödja dem publikt, så det här var den sortens möjlighet, säger Moss.
Så frågan är om det är dags för svenska förlag och bokhandlare att titta på möjligheterna till gemensamma samarbeten i samband med Kickstarter-kampanjer. En fördel skulle förstås vara att få upp en bok på topplistorna genom att försäljningen då registreras i försäljningsstatistiken.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.