Nextory blir den tredje svenska streamingtjästen för böcker att lansera i Finland där digitala abonnemangstjänster växer kraftigt just nu.
– Vår vision är att öka läsandet. Det känns fantastiskt att vi nu finns i vårt grannland Finland som är det första land vi lanserar i utanför Sverige. Jag är personligen speciellt imponerad av det finska skolsystemet och att Finland har ett av världens högsta PISA-resultat. Med vår boktjänst gör vi böckerna än mer tillgängliga och jag tror att både individer och samhällen skulle må bättre om fler läste mer. Det skapar en ökad demokrati och en bättre värld, säger Shadi Bitar, grundare och vd Nextory i ett pressmeddelande.
Nextory har pratat om en internationell expansion det senaste året och frågan var ifall de skulle satsa på något av de nordiska länderna, någon av de stora (Tyskland/England) eller någon helt annan del av världen. Valet föll på Finland.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Den finska marknaden är relativt lik den svenska och därför är det en lämplig första utländsk marknad för oss. Dessutom är finnarna ett läsande folk och Finland ett land där e- och ljudboksmarknaden växer kraftigt, säger Shadi Bitar till Boktugg.
Den digitala bokmarknaden växer så det knakar i Finland. Digitala abonnemangstjänster växte med 56 procent under andra kvartalet jämfört med första kvartalet 2018. BookBeat är marknadsledande med Storytel som utmanare – omvända förhållanden mot hemma i Sverige alltså.
Att komma in som trea på marknaden är förstås tufft, men fördelen är såklart att streamingtjänster inte är något nytt för de potentiella finska kunderna och produktionen av ljudböcker har redan ökat. Nextory kan därför erbjuda ett brett utbud av böcker på finska, engelska och svenska. Kan det rent av finnas fördelar med att vara trea?
– De eventuella fördelarna med att gå in i Finland just nu är inte kopplade till i vilken ordning vi går in på marknaden, utan i så fall till hur den finska marknaden för e-böcker och ljudböcker har utvecklats, säger Shadi Bitar.
Precis som i Sverige kommer Nextory att lyfta fram sitt Familjeabonnemang med fyra profiler där var och en i familjen kan skapa sin egen lista med böcker och med barnprofiler där man kan välja att bara ha tillgång till barnböcker. Med Familjeabonnemanget kan alla läsa och lyssna på sina olika enheter samtidigt. Nextory erbjuder även flera olika abonnemangstyper där det billigaste kostar 13,99 Euro per månad.
Hur nära lönsamhet är ni i Sverige nu?
– Vi ligger fortsatt före vår plan, säger Shadi Bitar.
Precis som i Sverige kommer Nextory att lyfta fram eböckerna. Det finns många fördelar med att läsa digitalt, menar Shadi Bitar. Man har alltid sina böcker med sig, man kan anpassa texten så att den blir större och man får lätt överblick över sina böcker. Men framförallt skapar tillgängligheten så mycket nya tillfällen för läsande att det blir enkelt att hinna med att läsa.
– Vår digitala boktjänst ökar läsandet. Tekniken är ett stöd och ett hjälpmedel som gör läsandet mer tillgängligt än någonsin tidigare. Jag tror att fler och fler kommer att byta ut sin fysiska bok mot en digital bok eftersom den är enklare att alltid ha med sig, säger Shadi Bitar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!