Även Nextory gick med förlust under 2017, men växte samtidigt kraftigt både i omsättning och antal abonnenter. Utlandslansering rycker närmare.
– Vår strategi är fortsatt expansion, både internationellt och i Sverige, framförallt inom den växande e-boksmarknaden. Nyckeln till fortsatt tillväxt är att fortsätta utveckla en boktjänst som kunderna älskar. Därför är det viktigt att ha en stor katalog och ständigt arbeta med att utveckla den bästa läsupplevelsen, säger Shadi Bitar, vd för Nextory.
Som en del av denna har de nyligen släppt ännu en uppdatering av sin app med ny design och dessutom gjort en redesign av företagets logga.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Vi har tidigare rapporterat om hur det gått för både Bookbeat och Storytel, de främsta konkurrenterna för Nextory som med sitt fokus på eböcker ändå försökt differentiera sig något från de två andra. Ett område där de nu får konkurrens av Storytels satsning på Storytel Reader.
Medan Bookbeat har Bonniers miljoner i ryggen och Storytel tagit in stora belopp i lån och riskkapital och dessutom går med vinst i Sverige så har Nextory framstått som den något försiktigare och mindre i trion. De tog dock in 51 Mkr i nytt kapital i början av året.
Bookbeat berättade för Boktugg i slutet av juli att omsättningen för 2017 landade på ca 70 Mkr med en ny storförlust på 90 Mkr, varav en stor del dock gått tillbaka in i Bonnierkoncernen i form av reklamköp.
För Nextory landar omsättningen på drygt 41 Mkr och förlusten på 27 Mkr. Även om både Shadi Bitar och hans kollega Niclas Sandin på Bookbeat föredrar att kalla det för investeringar. Vilket väl också är sant med tanke på att vad de båda bygger är teknikplattformar, kataloger och abonnentstockar.
Bookbeat har avslöjat att de passerat 100 000 abonnenter nu, så hur ligger Nextory till?
– Antal nya abonnenter väljer vi att inte gå ut med men det jag kan säga är att vi överträffade vårt mål 2017 och tredubblade vår kundbas. 2018 ökade vi med 175 procent under första halvåret jämfört med samma period 2017. Framtidens läsning är verkligen digital, säger Shadi Bitar.
Det är inte helt enkelt att jämföra de tre bolagen. Storytel omsatte totalt 1,17 miljarder 2017 men har förutom streamingtjänsten även egen utgivning och äger dessutom flera förlag som ger ut pappersböcker. Nextory är än så länge bara verksamt i Sverige medan Bookbeat lanserat i Finland, Tyskland och Storbritannien och Storytel finns i ett dussin länder.
Även Nextory siktar på att söka sig utanför Sveriges gränser. Men när, och har de finansiering att fortsätta racet även på hemmaplan?
– Exakt när våra utlandslanseringar sker återkommer jag gärna med. Vad gäller riskkapital avslutade vi en finansieringsrunda i början på året som uppfyller våra affärsmål. Som entreprenörer är vi såklart alltid öppna för att diskutera nya idéer med möjliga investerare och partners, säger Shadi Bitar hemlighetsfullt.
Låt oss jämföra 2017 års omsättning, enbart på streaming. Storytel hade enligt bokslutet streamingintäkter på 668 Mkr, Bookbeat 70 Mkr och Nextory 41 Mkr. Med viss reservation för att även de båda sistnämnda kan ha vissa intäktsposter som inte är från abonnemang. Inte utan att man blir nyfiken på hur läget är idag då mer än halva 2018 har passerat.
Precis som sina kollegor på Storytel och Bookbeat konstaterar han att de fått många nya kunder de senaste månaderna.
– Ja, det har varit en fantastisk sommar och vi ser att många nya kunder har kommit till oss och många av våra existerande kunder har konsumerat mycket litteratur på sina semestrar vilket vi tycker är toppen, säger Shadi.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.