Nu har det ofantligt populära datorspelet Minecraft engagerat sig i barns och ungas läsning. Genom den nya satsningen Litcraft kan spelare utforska fiktiva öar från klassiska äventyrsböcker – och förhoppningsvis bli nyfikna på böckerna på kuppen.
Minecraft spelas idag av 74 miljoner personer varje månad och en stor del av dem är barn och unga. Att använda spel i pedagogiskt syfte har visat sig framgångsrikt, vilket Minecraft har insett och valt att uppmuntra. Läsförståelse är i fokus i den senaste satsningen, Litcraft, skriver The Guardian.
Litcraft är ett samarbete mellan universitetet i Lancaster och Microsoft (som köpte Minecraft och svenska spelföretaget Mojang som utvecklade spelet för 2,5 miljarder dollar år 2015). Syftet med projektet är att få motvilliga läsare att komma i kontakt med litterära klassiker: genom att utforska miljöer, närmare bestämt öar, hämtade från klassiska äventyrsböcker och lösa uppgifter i spelet ska intresse väckas för att läsa böckerna.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Skattkammarön av Robert Louis Stevenson är den första litterära övärlden som har lanserats. Kensukes rike av Michael Morpurgo är just färdigställd och det finns även planer på flera klassiska litterära öar hämtade från Flugornas herre, Den schweiziske Robinson, Stormen och Robinson Crusoe.
I ”vanliga” Minecraft finns redan ett antal litterära miljöer från bland annat Game of Thrones och Harry Potter, men Litcraft skiljer sig på det viset att denna särskilda variant av spelet innehåller pedagogiska uppgifter som ska aktivera spelarna, skapa nyfikenhet och ge en djupare förståelse för böckerna. Spelet ska kunna användas i undervisningen i samband med att man läser böckerna tillsammans i klassrummet.
Här ovan ett filmklipp från en miljö ur Minecraft inspirerad av Hogwarts från JK Rowlings Harry Potter-böcker. Litcraft kommer att se något annorlunda ut och fokusera mer på det pedagogiska syftet – utan att tappa spänningen och lekfullheten i spelet.
– Vi hoppas att det kommer motivera motvilliga läsare när vi kan säga: ”Nu ska vi läsa boken och sedan ska vi gå och leka på skeppet.” Det skulle jag själv ha älskat som barn, säger Sally Bushell, professor i engelska och kreativt skrivande vid Lancasters universitet.
Hon menar också att genom att barnen själva får göra det som karaktärerna gör skapas en djupare förståelse för varför de agerar på ett visst sätt i boken.
Detta är inte det första utbildningsprojekt som är kopplat till Minecraft, hela Minecraft education edition är en ambitiös satsning som på olika vis kopplar spelet till en mängd ämnen. Men Litcraft är det enda projekt hittills som fokuserar på litteratur och läsförståelse, och det presenteras just nu för lärare och bibliotekarier i Storbritannien.
Feedbacken från både spelare och pedagoger under spelets testperiod har varit positiv, och planer finns på att införa Litcraft på bibliotek i Lancashire och Leeds redan i oktober 2018.
I en krönika från 2017 ställde vi frågan hur spelstudios skulle kunna bidra till läsförmågan om de fick i uppdrag att skapa ”The Ultimate Reading Literacy Game”. Nu står det alltså klart att Minecraft (och ägaren Microsoft) har tagit ett steg i den riktningen.
Och sist men inte minst: litteraturen kliver nu in i Minecraft, men Minecraft redan tagit klivet in i litteraturen. Det har skrivits mängder med böcker om Minecraft, många är guider men även kapitelböcker och grafiska romaner är baserade på spelet. För unga som inte gillar att läsa men som älskar Minecraft finns alltså flera ”bakvägar” in i böckernas värld.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.