HarperCollins anställer den erfarne förläggaren Hans Henrik Schwab som ansvarig för den danska utgivningen. Dessutom expanderar förlaget med flera stora författarnamn.
HarperCollins Nordic, den nordiska grenen av det amerikanska jätteförlaget HarperCollins, har de senaste åren etablerat sig i Sverige, Norge, Finland och Danmark och ger sammanlagt ut över 1 100 titlar per år i de nordiska länderna. Under 2017 exploderade det rejält och bolaget gjorde flera nyrekryteringar, bland annat förlagschef Carina Nunstedt, försäljningsdirektör Pauline Riccius och förläggare Céline Hamilton – och nu börjar resultatet synas på allvar.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Sedan i höstas har vi en ny publicistisk strategi där vi satsar på att göra plats för fler starka profiler och större författarskap inom både skön- och facklitteratur, en balanserad mix av översatt och lokalt. En bred utgivning som speglar det faktum att vi är USA:s och världens näst största bokförlag, med en 200-årig historia – det nya internationella förlaget i Norden, berättar Carina Nunstedt.
Under 2018 påbörjas satsningen på en dansk originalutgivning. I juli kommer Hans Henrik Schwab att börja som förläggare på HarperCollins Nordic, med ansvar för att bland annat hitta lokala danska författarskap. Hans Henrik Schwab har mångårig förläggarerfarenhet från flera stora danska förlag, bland annat Turbine Forlaget, Gyldendal och Lindhardt & Ringhof.
– Tidigare har vi endast haft en översatt lista med internationella HarperCollins-titlar. Vi ser nu en stor potential att kunna växa och etablera oss på riktigt i Danmark, säger Carina Nunstedt.
Än så länge har HarperCollins danska utgivning bestått av översättningar av författare som Karin Slaughter, Don Winslow, Daniel Silva, Stuart MacBride, Mhairi McFarlane, Pernilla Ericson och Maria Borelius. De första danska originaltitlarna kommer att presenteras under våren 2019.
På den svenska marknaden har HarperCollins arbetat desto hårdare för att etablera sig, vilket tydligt har gett resultat.
– Sverige är vår största marknad och vi växer i snabb takt, säger Carina och berättar att de det senaste året har haft stora framgångar med bland andra deckarförfattaren Emelie Schepp, nu pocketaktuell med Pappas pojke (en titel som har sålt i över 100 000 exemplar i inbundet och ljud).
Flera stora svenska författare har valt att byta till HarperCollins den senaste tiden, bland annat Agneta Sjödin, Hannah Widell och Amanda Schulman, Frida Boisen och Jessica Frej. Det allra nyaste författarnamnet är Maria Sveland, internationellt känd för Bitterfittan (2007) vars nya bok släpps våren 2019.
– Det här är en berättelse om en destruktiv tvåsamhet och den maktkamp som ofta uppstår i kärleksrelationer. Det handlar om klass och kön och det trista bagage som ofta följer med oss in i och utmanar våra vuxna relationer. Det känns fantastiskt peppande och kul med det här nya samarbetet! Jag har världens bästa team av briljanta, engagerade kvinnor med mig på den här resan, säger Maria Sveland i ett pressmeddelande.
Stora framgångar i Sverige det senaste året har varit Bruce Dickinsons självbiografi som blev årets mest sålda rockbiografi 2017 och Maria Borelius vetenskapliga bladvändare Hälsorevolutionen som har sålt över 25 000 exemplar och legat på topplistorna sedan i januari. Därtill Hannah Widells och Amanda Schulmans The Diamond Year och norska deckarförfattaren Jan-Erik Fjells Hämnaren som kom i mars. I sommar och i höst ser förlaget fram emot fler starka titlar som Pernilla Ericsons högaktuella true crime-thriller När du vänder dig om, amerikanska livscoachen Gabrielle Bernsteins Lita till din inre kraft, Agneta Sjödins nya roman Drömdagboken, Jessica Frejs kokbok Hur lätt som helst och Frida Boisens Digital passion.
Under HarperCollins Nordics flagg ingår varumärket Harlequin, och Carina Nunstedt berättar att de just nu jobbar på att särskilja och tydliggöra de båda affärsområdena HarperCollins och Harlequin.
– Harlequin, som firar 40 års utgivning av kärleksromaner i Norden nästa år, består dels av försäljning i massmarknadsledet och dels en prenumererad del, därtill en allt större digital försäljning. Sammanlagt står Harlequin för hälften av förlagets omsättning och resultat.
HarperCollins Nordics omsättning ökade 2017 till 136,7 Mkr och vinsten landade på 2,1 miljoner jämfört med vinsten 2016 på 12 Mkr. Carina Nunstedt kommenterar:
– Vi är inne i en investeringsfas i både resurser och organisation samt systemutveckling för att skapa en bra bas för en fortsatt stark framtida tillväxt i alla våra fyra länder. Det känns som att allt fler lägger märke till HarperCollins som en stark uppstickare på den nordiska marknaden.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!