[Sölves Boksöndag] Hur ska den fysiska bokhandeln kunna överleva nätbokhandelns konkurrens, digitala böcker, pyramidspelshyror och alla andra hot? Det enkla svaret är att man kan inte göra som man alltid gjort.
Detta är min första söndagskrönika. Vi testar helt enkelt ett nytt grepp på Boktugg där jag varje söndag tar upp ett ämne som ligger i tiden och låter läsarna följa med bakom kulisserna i bokbranschen. Dessutom plockar jag upp lite korta nyheter som kanske inte blivit en hel artikel under veckan.
När jag och redaktionen väljer ut vad vi ska skriva om så läser vi dussintals artiklar varje dag om nyheter i bokbranschen, både här hemma och runtom i världen. Jag har noterat att det skrivs en del om den fysiska bokhandeln för tillfället.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Vi börjar med veckans rapport från Svensk Handel där prognosen nu är att till år 2025 kan så mycket som 11 000 butiker ha försvunnit. Det skulle samtidigt innebära att 41 000 anställda försvunnit. Brutala siffror.
En glad och två tråkiga nyheter för bokhandlarna
Men den glada nyheten är förstås att bokhandeln redan kommit långt när det gäller förflyttning från försäljning i butik till ehandel. Med andra ord kommer andra branscher att drabbas hårdare, de där ehandeln ännu inte tagit fart.
Men det finns två tråkiga nyheter. Eftersom böcker är en bra produkt för ehandel så kommer förflyttningen att fortsätta ett bra tag till, vilket också syntes i Akademibokhandelns kvartalsrapport där försäljningen hos Bokus och Akademibokhandeln.se ökar samtidigt som butikerna tappar.
Den andra tråkiga nyheten och den riktigt stora utmaningen är det som redan inträffat i andra branscher: priset i butik måste ner till nätnivå. Är det ens möjligt att genomföra i bokbranschen där marginalerna redan är låga? För andra branscher som kläder och skor exempelvis är returkostnaderna stora för ehandelsbolagen. Men returerna till nätbokhandeln från kunder är sannolikt rätt mycket mindre.
Alla älskar dock den lokala bokhandeln. Kvarterets eller byns bokhandel vill alla ska överleva. På den amerikanska marknaden vacklar nu den stora kedjan Barnes & Noble och en del skriker på regleringar av Amazon som ska bromsa utvecklingen. När Waterstones funderade på att öppna en bokhandel under namnet Stockbridge Books, i Edinburgh, vilket skulle ge sken av att det var en indiebokhandel så blev protesterna så stora att de omedelbart fick backa. Här i Sverige har Akademibokhandeln de senaste åren raderat ut lokala bokhandelsnamn, inte sällan med hundra år på nacken, till förmån för ett gemensamt utseende och namn.
Två stora kostnader gör det tufft att driva bokhandel: personal och lokalhyra. Den förstnämnda innebär att det kostar att ha duktiga medarbetare eftersom dessa ofta behöver heltid. Ju bättre öppettider en bokhandel vill erbjuda sina kunder, desto fler arbetstimmar och därmed ökade lönekostnader krävs.
Pyramidspelet med butikshyrorna
Än värre är nästan den andra posten: lokalhyror. Trots att butiksdöden breder ut sig så pågår just nu ett omfattande pyramidspel i fastighetsbranschen. Det är inte nytt, snarare är det så att vi närmar oss den stora kollapsen för kommersiella fastigheter i centrala lägen. (Och för all del hela köpcentra med för få besökare.)
Hur ökar man värdet på en fastighet där det finns lokaler som hyrs ut till butiker och andra företag? Enkelt – man höjer hyran eftersom det ökar intäkten som är den avkastning ett fastighetsbolag kan räkna med. Högre hyra ger en högre värdering på fastigheten. Denna insikt har fått många hyresvärdar att öka hyrorna de senaste åren. I många fall till en nivå som ingen butik kan bära, minst av allt en bokhandel.
Så vad händer när en butik inte klarar hyran utan går i konkurs eller flyttar? Jo, ofta hyrs den ut till en nystartad hoppfull handlare som tror att det går men som efter ett halvår eller ett år inser att det var en fantasihyra. Ibland kommer det in en rutinerad handlare eller en kedja som då förhandlar fram en hyresrabatt. Märk väl, en tillfällig rabatt, som gör att hyresvärden inte behöver sänka hyran (och därmed inte heller värderingen på fastigheten).
För oss i bokbranschen påminner det lite om spelet med rabatter. Nya förlag uppmanas att sätta så höga fpriser att det finns marginal för att lämna de rabatter som Adlibris, Akademibokhandeln och andra förväntar sig. En nybliven förläggare undrade om fpriser stod för fiktiva priser.
I fastighetsbranschen har vi däremot uppenbart fiktiva hyror. I många fall säljs fastigheten vidare till en intet ont anande köpare som sedan står där med ett hus där ingen betalar full hyra och där denne snabbt inser att det inte kommer att gå att hitta någon som vill betala den hyran. Men det går inte att sänka hyran eftersom banken då kommer att kräva återbetalning på lånet när värdet på fastigheten sjunker så belåningsgraden blir för hög.
Pyramidspel. Det är vad som pågår bland fastighetsägare runtom i Sverige just nu. Butiksdöden kommer att skörda offer även där. Kanske inte på samma nivå som i filmen baserad på boken The Big Short men inte alltför långt ifrån faktiskt.
Det som händer nu är att vissa fastighetsägare istället hyr ut till dem som kan betala hyrorna – mäklarbyråer och konsultbolag. Samtidigt är det lite konstgjord andning och det är bara en tidsfråga innan pyramidspelet avslöjas och bubblan spricker.
Digitalisering av lyssning OCH läsning
Då har vi ändå inte pratat om den del av förändringen som kommer att drabba bokhandeln hårdare än exempelvis klädbutikerna. Digitaliseringen. Även i framtiden kommer vi under överskådlig tid att köpa färdiga kläder (även om det finns 3D-skrivare för textilier som kommer att kunna skriva ut olika klädesplagg så lär det dröja innan det finns i varje hem). Men redan nu har streaming i praktiken dödat fysiska ljudböcker. Läsplattor och mobiltelefoner kommer inte att radera ut pappersböckerna, men de kommer sannolikt att ta en allt större andel av läsningen och därmed försäljning.
Räkna med olika desperata räddningsaktioner för den fysiska bokhandeln. Vi ser det redan i USA där de nu till och med vill rädda stora kedjan Barnes & Noble. Och vi ser det på hemmaplan där Hedengrens ännu en gång går ut och uppmanar folk att handla hos dem i sommar så att de finns kvar i höst. Men Allmosebokhandeln är knappast en hållbar affärsidé.
Precis som i andra branscher gäller det för bokhandeln att hitta en väg att överleva. Att på något sätt få betalt för att vara showroom för nätet är en pusselbit och att vara arena för det litterära samtalet är en annan. Liksom att se till att fastighetsägare fattar att det är dags att sänka hyrorna, inte höja dem.
Jag är också helt övertygad om att det inte finns ETT recept på hur bokhandeln ska återfödas för att vara livskraftig om tio år. Tvärtom kommer det sannolikt att handla om lokala recept men också om nationella samarbeten. Ju längre ett samgående mellan JB och Ugglan dröjer desto fler bokhandlare kommer att läggas ner. Men samtidigt kommer eldsjälar och entreprenörer runtom i landet att hitta nya vägar för just sin bokhandel.
På min att läsa-lista:
Den svenska enhörningen : storyn om Spotify
- av Snickars, Pelle, Fleischer, Rasmus
- Förlag: Mondial
- Utgiven: 2018-04-16
Alla svenskar känner till Spotify idag. Men jag fick faktiskt se en tidig beta-version via en kompis som hade en kompis som jobbade på Spotify innan tjänsten hade lanserats. Redan då tänkte jag att wow, det här kommer att förändra världen. Även om jag sedan dess hört och läst mycket om Spotifys resa är jag väldigt nyfiken på att läsa hela berättelsen i långform.
[Book: ISBN hittades ej]
Faktaresistensen breder ut sig när valet närmar sig. Jag lyssnade till Ola Rosling på ett seminarium och blev imponerad av hur han uppenbarligen ärvt en del av sin pappas förmåga att förklara världens utveckling med fakta, bortom alla känslor på Facebook och alla som tror att världen idag ser ut som världen gjorde 1980. Någonstans är det ändå hoppfullt att en sådan här bok toppar försäljningslistorna.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Dataskyddsförordningen GDPR : förstå och tillämpa i praktiken
- av Wendleby, Monika, Wetterberg, Dag
- Förlag: Sanoma Utbildning
- Utgiven: 2018-01-23
GDPR-paniken sprider sig bland alla svenska företagare. Ett regelverk som påverkar alla företag oavsett om de har en eller hundra tusen anställda. Har du påbörjat ditt GDPR-arbete? Deadline är nästa vecka, den 25 maj. Även om jag läst många blogginlägg och lyssnat på ett par föreläsningar så är det alltid bra att läsa en ordentlig genomgång.