Trots att Storytel lanserar i nya länder i rask takt (senast Turkiet och rykten om Sydamerika) så går det för långsamt, tycker man internt. Men börskursen har stigit 65 procent på tre månader.
– En av anledningarna till att vi rör oss för långsamt är att förlagen är fast i idén om intäkter per sålt exemplar, sa Helena Gustafsson, numera Head of Global Publishing på Storytel, enligt Publishing Perspectives som rapporterar från Klopoteks Publishers Forum i Berlin nyligen.
Storytel är ensamma i Sverige om sin revenue share-modell och är måna om att hålla fast vid den trots att de tre konkurrenterna BookBeat, Nextory och Bokus Play valt att betala en fast ersättning per läst/lyssnad bok i deras tjänster.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Nyligen berättade Storytel att de planerar att förändra modellen för hur man beräknar ersättningen för ljudböcker genom en övergång till tidsbaserad konsumtion.
– Nu har vi en modell som delar in en bok i fem delar, vilket gör att ersättningen inte påverkas av om en bok är fem timmar lång eller 20 timmar. Det premierar kortare böcker. Det här ska se till att det blir lönsamt att ge ut längre böcker, säger Jonas Tellander till Svensk Bokhandel.
Detta kan ses som ett svar på att förlagen anpassat längden på sina böcker för att passa in i Storytels nuvarande ersättningstrappa. I vissa fall har böcker delats upp i flera delar för att maximera ersättningen.
Vid konferensen i Berlin menade Helena Gustafsson att svenska förlag ofta pratar om att inte göra samma misstag som musikbranschen – men utan att kunna specificera vilka dessa är.
– Det verkar finnas en rädsla för prenumerationer som grundar sig mindre på verkligheten än sådana ospecificerade farhågor. Musikens misstag var snarare att inte dra nytta av prenumerationer. Vad prenumerationer kan göra för förlagens listor är att få folk att läsa [eller i Storytels fall: lyssna] mer. Det breddar katalogen och folk provar innehåll som de annars inte hade köpt i butiken eller laddat ner, sa Helena Gustafsson.
Storytel nu i Turkiet – nästa Brasilien?
Storytel lanserade förra veckan sin tjänst i Turkiet och blev därigenom den enda ljudboksaktören på den turkiska marknaden.
Den 18 september 2017 ingick Storytelkoncernen avtal om förvärv av 100 procent av aktierna i Seslenen Kitap, Turkiets ledande ljudbokstjänst. Genom uppköpet finns en stor potentiell kundgrupp redan från start:
– Vi har väldigt goda förutsättningar att göra ljudboken stor i Turkiet. Dels har vi tillgång till hela den kundbas som Seslenen Kitap har byggt upp, dels har vi ett starkt och erfaret team på plats som producerar ljudböcker på turkiska och som kan den turkiska marknaden väl, sa Jonas Tellander, VD på Storytel i ett pressmeddelande.
Samtidigt florerar det gott om rykten kring vilka länder som står på tur. Enligt sydamerikanska medier står valet mellan Argentina och Colombia, en effekt av att Storytel efter lanseringen i Spanien har en växande katalog av spanska titlar. Å andra sidan så är det inte alltid samma spanska i alla länder. USA har en stor andel spansktalande, men det är inte givet att det skulle gå att lansera Storytels spanska titlar där (bortsett från rättighetsfrågan). Eller omvänt, plocka amerikanska förlags spanska utgivning till Europa.
– Nej, det är helt olika dialekter så de funkar inte så bra i Spanien troligen. Skillnaden är nästan som mellan svenska och norska, sa Jonas Tellander till Boktugg i samband med Spanienlanseringen i oktober 2017.
Andra rykten talar om att Brasilien är ett väldigt intressant land för Storytel, kanske rentav högre prioriterat än Argentina och Colombia. I det fallet skulle däremot Portugal vara en pusselbit. Storytel själva kommenterar inte rykten utan bekräftar endast när de lanserar i ett land eller köper ett bolag.
På börsen går det däremot bra för Storytel. Kursen på måndagen var 114,40 kr – en ökning med 65 procent de senaste tre månaderna – vilket ger hela bolaget ett börsvärde på 5,9 miljarder kronor.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.