I samband med Världsbokveckan den 23–29 april 2018 får alla som köper minst en barnbok i bokhandeln en bok på köpet. Boken i sig består av två böcker som läses från varsitt håll.
Världsbokveckan firas med att en gratis barnbok delas ut i bokhandeln till alla som köper minst en barnbok. Bakom årets gåvobok står Svenska Bokhandlareföreningen, Lilla Piratförlaget och Bonnier Carlsen.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
– När vi fick frågan från Bokhandlareföreningen om att delta i Världsbokveckan tvekade vi inte – vi är mycket stolta över att bidra med en bok till landets nybörjarläsare! Att få en riktigt bra bok i sin hand är utan tvekan det bästa läsfrämjande projektet, säger Erik Titusson, förlagschef på Lilla Piratförlaget.
De två böckerna i årets Världsbokveckan-bok är Smyga spana snoka av Pernilla Gesén och Jeanette Milde (utkom 2014 på Lilla Piratförlaget) och Dags för disco av Marie Oskarsson och Helena Bergendahl (utkom 2016 på Bonnier Carlsen).
Målet med Världsbokveckan-boken är att ge nybörjarläsarna en möjlighet att upptäcka hur roligt det är att läsa, både själv och tillsammans. Högläsning är viktigt bland annat för att lägga en grund för barns läsintresse och för att fylla på ordförrådet. På sin hemsida lyfter Svenska Bokhandlareföreningen fördelarna med högläsning:
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!
- Språkinlärningen gynnas.
- Barn lär sig hur läsning går till. Från vänster till höger, uppifrån och ned.
- Barn får kunskap om världen och hur olika saker fungerar.
- Barn får identifera sig med olika karaktärer och uppleva känslor ur boken.
- När vi pratar med barn om det vi läst tillsammans väcks ofta funderingar och reaktioner.
- Barn blir mer intresserade av att lära sig läsa, det blir också lättare för dem att lära sig.
- Barn får möta ord som förekommer oftare i böcker än i samtal, ordförrådet blir berikat.
- Barn lär sig hur berättelser ofta är uppbyggda och blir beredda för att läsa själva i framtiden.
- Barn upptäcker en värld av äventyr, spänning, kunskap och glädje. Det banar väg för deras intresse för läsande och litteratur.
Världsbokveckan är också en satsning för att locka fler och nya kunder till boklådor runt om i landet – något som också är viktigt i en tid då den fysiska bokhandeln står inför sina utmaningar.