Bristande vokabulär blir ett allt större problem i Storbritannien. Hälften av eleverna i årskurs ett har ett så begränsat ordförråd att det påverkar inlärningen negativt.
Oxford University Press har genomfört en undersökning med titeln ”Why Closing the Word Gap Matters: Oxford Language Report” där fler än 1 300 grundskollärare deltog. Resultatet visar att 49 procent av eleverna i grundskolans första år har en begränsad vokabulär eller ett så kallat word gap, i den omfattning att det påverkar inlärningen, rapporterar The Bookseller.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Enligt undersökningen sjunker siffran något under högstadiet, till 43 procent för elever i årskurs 7. Lärarna menar att problemet beror på att barnen inte själva läser på fritiden eller inte har möjligheten att öva upp sitt ordförråd.
– Språk öppnar dörrar, säger Jane Harley, strategichef för UK Education vid Oxford University Press. Det låser upp läsningens och fantasins värld. I skolan ligger språket till grund för framsteg och de färdigheter som utvecklas under låg- och högstadiet, det påverkar självförtroendet och beteendet och spelar en enormt stor roll för barns chanser senare i livet.
I undersökningen visar det sig att majoriteten av lärarna tror att ett litet ordförråd påverkar elevernas förmåga att besvara frågor på prov och att det leder till sämre självförtroende. Många lärare anser också att problemet är större än tidigare år och att alltfler elever har en begränsad vokabulär. Problemet gäller enligt undersökningen inte någon särskild grupp utan återfinns bland alla elever.
Skolor som till viss del har lyckats stävja problemet har tagit hjälp av en talterapeut eller lärarassistent, sett till att utlärningen i ordkunskap fokuserar på klassen som helhet och de har en policy för läsförståelse som säkerställer att eleverna har tillgång till texter med hög kvalitet.
Oxford University Press uppmanar nu regeringen att agera mot det krympande ordförrådet bland landets elever och efterfrågar en djupare dialog kring språkutveckling inom skolan.
Oss veterligen har det inte gjorts någon liknande undersökning i Sverige, men det har sedan länge konstaterats att ordförrådet utvecklas till stor del genom läsning. Enligt läs- och skrivexperterna Mats Myrberg och Ingvar Lundberg behöver en vuxen ett ordförråd på minst 50 000 ord för att kunna klara av sitt dagliga liv. En 7-åring har i genomsnitt ett ordförråd på 5 000–7 000 ord. En 17-åring som regelbundet läser eller lyssnar till böcker och texter har ett ordförråd på 50 000–70 000 ord, medan en 17-åring som inte läser bara har omkring 15 000–17 000 ord i sitt ordförråd.
Om vi ska få ett fullgott ordförråd och kunna ta till oss utbildning och klara oss i arbetslivet krävs det med andra ord att vi läser.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.