Roos & Tegnér vann april månads bannertävling på Boktugg. Vi bad Helena Nord, marknadschef på förlaget, berätta om hur de tänkte med bannern och hur de ser på marknadsföring av böcker idag.
Boktugg kör varje månad en tävling där förlag (och författare) kan vinna en bannerkampanj på Boktugg.se för sin bok. En jury bestående av Boktuggs redaktion har tittat på alla inskickade banners. Det var ett tufft jobb med flera fina bidrag men slutligen enades vi om att ge förstaplatsen till Roos & Tegnérs banner. Grattis!
Vi bad Helena Nord, marknadschef på Roos & Tegnér, att berätta lite om arbetet bakom deras tävlingsbidrag och hur de jobbar rent allmänt med att marknadsföra sina böcker.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Berätta lite kort om boken som vinnarbannern ska marknadsföra?
– Handbok för en hållbar människa – ta hand om dig själv och planeten samtidigt är en inspirerande och hoppfull bok som inte bara tipsar oss som individer om vad vi kan göra för att värna om miljön och vår planet bättre, utan också hur detta faktiskt går hand i hand med vad vi själva behöver för att må bättre. Det är en win-win att leva klimatsmart, snarare än något krångligt och ansträngande för oss människor, säger Helena Nord.
Storleken 300 x 250 pixlar är en begränsad yta att jobba med, hur tänkte ni där?
– Helt ärligt så var de ursprungliga planerna betydligt mer storslagna, men precis som du påpekar är ytan begränsad och jag fick tänka om och skala av. Samtidigt passar det ju budskapet för boken väldigt bra – less is more i många sammanhang.
Hur jobbar ni annars med marknadsföring av böcker, vilka kanaler använder ni er av?
– Vi försöker få till en bred mix av traditionell PR, annonsering både i print och digitalt, synas genom event och föreläsningar samt sociala medier. De digitala arenorna ökar alltmer, detta påverkar både PR och annonseringen där till exempel poddar och radio blir viktiga arenor, likaså finns en stor möjlighet i att mer träffsäkert synas i de forum där målgruppen finns genom riktad annonsering. Digital annonsering är ju tacksam på det viset, den blir kostnadseffektiv.
Hur viktigt är det att omslag fungerar i liten storlek, som exempelvis på sådana här banners eller i en nätbokhandel?
– Jag vågar påstå att det blir allt viktigare att tänka även på omslagen ur ett digitalt perspektiv. SEO-tänket gällande titlar har funnits ett tag, samtidigt är det inte ovanligt att det medför ganska så långa undertitlar för att tydligt beskriva bokens innehåll på ett sökvänligt sätt. Dessa långa undertitlar kanske inte alltid blir så tydliga på en frimärksstor bild av omslaget … Likaså färgval som är snyggt i tryck men som helt bleknar på skärmen. Vi ser ju även hur bilden har tagit över alltmer i sociala medier med en uppåtgående trend för till exempel Instagram och Snapchat.
Andra tankar kring marknadsföring av böcker?
– Kanske varför vi ännu inte ser mer rörligt i annonseringen för böcker? Här kan vi alla bli bättre!
Vi tackar alla tävlande. Här är förresten alla vinnarna som också förtjänar grattis och applåder:
1. Roos & Tegnér (Handbok för en hållbar människa)
2. Moloch (Drakens Dotter – Resans Början)
Plats 3-10:
Aphorism T&M (Bell Eleven (Book One of The Landskapë Saga))
Design Sundsvall (Andra sidans sköna diva)
WE WeströmEriksson (egenutgivare) (Exil; Björke)
Chill Textstudio (Fängsla dina läsare, väck spänning och berör på djupet)
Roos & Tegnér (Flygrädd)
Förlag Futur (Algblomning)
Reach Out (EGO STATE TERAPI i tid och rum.)
Nomen förlag/Books on Demand (Längtans vals)
Håll utkik efter maj månads bannertävling, presenteras inom kort här på Boktugg!
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.