Bokmässans nuvarande kommunikationschef Birgitta Jacobsson Ekblom går i pension till hösten och hon kommer att efterträdas av Maria Norberg. ”Ett drömuppdrag”, säger Maria.
I mitten av augusti tillträder Maria Norberg tjänsten som kommunikationschef för Bokmässan i Göteborg. Hon kommer att gå bredvid Birgitta Jacobsson Ekblom under årets mässa och fram till till mitten av oktober, då Birgitta går i pension.
Maria Norberg arbetar för närvarande på stadsledningskontoret i Göteborg där hon är ansvarig för extern kommunikation. Hon har en bakgrund inom byråvärlden, bland annat som pr-chef och vd på Jerlov Kommunikation.
– Att få vara med och leda utvecklingen av Nordens största kulturevenemang ska bli otroligt inspirerande! Det här är på många sätt ett drömuppdrag för mig, där jag får möjlighet att använda alla mina samlade färdigheter och förmågor. Det handlar självklart om hur Bokmässan syns, kommunicerar och får genomslag. Men också om att, tillsammans med resten av teamet, ta Bokmässan in i framtiden och samtidigt värna den som en unik och angelägen mötesplats för litteratur, lärande och viktiga samhällsfrågor, säger Maria Norberg i ett pressmeddelande.
Frida Edman, tf mässansvarig för Bokmässan säger att Maria Norberg utmärker sig med sin breda erfarenhet och sin kompetens inom kommunikation och marknadsföring.
– Som tidigare byråchef och senast ansvarig för extern kommunikation inom offentlig sektor har hon med sig erfarenheter som Bokmässan och våra samarbetspartners kommer att få stor nytta av. Jag är säker på att Maria, tillsammans med hela vårt team, blir en motor i Bokmässans utveckling, säger Frida Edman.