Bokhandelskedjan Barnes & Noble testar ett nytt koncept med butiker som är mindre till ytan än de ordinarie – ett steg i att försöka vända den nedåtgående försäljningstrenden.
Barnes & Noble, den största bokhandelskedjan i USA med 632 butiker i 50 delstater, har under en längre tid dragits med minskande försäljning i sina butiker. Ehandeln har inte lyckats kompensera för de sjunkande siffrorna och det senaste året har kedjan vidtagit flera åtgärder för att spara pengar och vända den nedåtgående trenden.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Redan i december skrev vi om att det ryktades att Barnes & Noble skulle öppna nya butiker av mindre modell under nästkommande räkenskapsår. Samtidigt meddelade kedjan att de ska fokusera mer på litteratur och dra ner på övrigt sortiment i sina butiker. I februari stod det klart att B&N säger upp 1 800 anställda (av totalt 26 000) för att spara 40 miljoner dollar (320 Mkr), ett beslut som de motiverade genom att hänvisa till en svag julhandel.
Nu har ytterligare information kommit om de nya butikerna. Publisher’s Weekly rapporterar om att B&N under räkenskapsåret 2019 kommer att slå upp portarna till fem ”prototype stores”, det vill säga ett test av butiker som är snäppet mindre än deras normala. De ”små” butikerna (fortfarande betydligt större än de flesta av Akademibokhandelns) kommer att vara på ca 1115 kvm, jämfört med de ordinarie som ligger på ca 2415 kvm. Demos Parneros, CEO, sa på en konferens att att de nya, mindre butikerna kommer vara lättare att både bemanna och driva, och fungera bättre i kombination med B&N:s digitala säljkanaler.
De fem nya butikerna kommer att fokusera på böcker men även ha ett utvalt sortiment av övriga produkter. Alla fem butiker kommer att ha ett kafé. Den första prototypbutiken kommer att öppna på sensommaren i Hackensack, New Jersey, men var de övriga butikerna ska slå upp portarna är ännu inte officiellt.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Kedjan satsar även på att vidareutveckla sin ehandel i tätt samarbete med sina fysiska butiker. Under sex månader har B&N testat ett ”ship from store”-program som innebär att butikerna har levererat böcker som har beställts i ehandeln, vilket har gett bra resultat. Nästa steg blir att erbjuda möjligheten för kunderna att genomföra köp online och inom en timme kunna hämta upp boken i sin lokala bokhandel.