Monika Wendleby och Dag Wetterberg har skrivit en bok om den nya dataskyddsförordningen som efter en dryg månad är inne på sitt tredje tilltryck. Men frågan är om alla förlag och bokhandlare läst den.
Dataskyddsförordningen GDPR träder i kraft om blott ett par månader, den 25 maj 2018. Lagen gäller alla verksamheter som behandlar personuppgifter, därmed även ett stort antal aktörer inom bokbranschen.
I dagsläget finns en enda bok på svenska som reder ut den nya förordningen, Dataskyddsförordningen GDPR: förstå och tillämpa i praktiken (Sanoma utbildning). Den är skriven av juristerna Dag Wetterberg och Monika Wendleby. Monika Wendleby har arbetat med integritetsfrågor i många roller inom staten och som managementkonsult medan Dag Wetterberg bland annat stött på frågorna som chefsjurist på Bonnierförlagen och i sin roll som advokat.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Monika Wendleby berättar för Boktugg att det förutom att arbeta med Dag också var möjligheten att få skriva en kombinerad juridik- och managementbok som lockade.
– Det är, vad jag vet, inte gjort tidigare och det innehåller två ämnen jag kan och tycker är roliga. Jag har lång erfarenhet som kvalificerad jurist, bland annat många år som domare, och har många år jobbat med att skapa kvalitet i verksamheter (min första bok handlade om det). Det var ett roligt grepp att få jobba med båda sidorna.
En annan anledning till att hon valde att hoppa på projektet var att hon tidigt såg behovet av att jobba kvalitativt smart med ett så svårt regelverk som GDPR.
– Det har slagit mig att man ofta jobbar omständligt i organisationer med svår juridik vilket gör det dubbelt jobbigt, säger Monika. Och den sista anledningen var att jag såg att det fanns ett stort behov – inte minst för alla mindre bolag och föreningar men också för alla styrelseledamöter som ytterst har ansvaret för att organisationer följer GDPR.
Enligt Monika finns ingen annan heltäckande svensk bok i ämnet, och om det kommer sådana gissar hon att de kommer vara mer renodlade juristböcker.
– Vi skriver om juridiken i del 1 och 3 i boken där vi gått på djupet i många knepiga frågor, men även i de delarna har vi haft ledstjärnan att skriva enkelt. Det finns därför både bilder, exempel och praktiska checklistor i bokens juridikdel på ett sätt som avviker från normen hur juridikböcker skrivs.
När det gäller managementdelen i Dataskyddsförordningen GDPR är den enligt Monika mer konkret än vanliga managementböcker på så sätt att den fokuserar på hur man kan jobba med en lagstiftning.
– Vi använder agila tänk i det arbetet vilket också stämmer mycket väl överens med tanken i förordningen på inbyggt dataskydd. Det handlar om att ständigt sträva efter att bli bättre och involvera medarbetare i att bygga ett stabilt inbyggt dataskydd. När jag jobbar praktiskt med metoderna vi beskriver ute hos kunder har effekten också blivit effektivitetsvinster. Och det bästa betyget av alla kom från en medarbetare som efter några tuffa dagar med GDPR-inventering utbrast: ”Monika, inte visste jag att GDPR var så kul!”
Boken kom ut i slutet av januari 2018. Efterfrågan var bevisligen enorm, för efter bara några dagar beställdes nytryck. Under vecka 5 var boken den tredje mest sålda i Sverige och nu har ett tredje nytryck beställts.
– Vi är så glada och stolta över att det går bra för boken, säger Anne Laurella, förläggare på Sanoma utbildning. GDPR är ett hett ämne och vi ville ge ut en bok som är praktiskt inriktad och som inte bara tar upp förordningstexten. Vi förstod att det fanns ett sug efter en bok som denna, men att det skulle ta slut på lager gång på gång, så snabbt, det hade vi nog inte förväntat oss.
Författarna har just nu bråda dagar eftersom de även håller kurser i GDPR. Många har börjat inse att förordningen gäller även deras organisation och söker vägledning.
– När vi utbildar möter vi de som precis ska börja och de som hållit på ett tag. Jag tror dock att de allra flesta inte börjat, eller ens förstått att det gäller dem, säger Monika. Men det är hög tid att börja nu, eftersom förordningen är förenad med sanktioner på upp till 20 miljoner euro (eller 4 procent av årsomsättningen) bör ingen nonchalera arbetet. Det som är bra är att om man arbetar klokt får man också andra vinster. Ytterst handlar det också om synen på integritet: att låta människor, till exempel kunder och anställda, få mer makt över sina personuppgifter och skydda dem bättre.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!
GDPR i bokbranschen – kom ihåg!
- Författare som inte är näringsidkare (enskilda firmor behöver också följa förordningen) utan bara skriver som privatpersoner berörs inte eftersom privatpersoners behandling av personuppgifter inte omfattas.
- GDPR gäller i förlagens organisationer (till exempel HR, marknadsföring, ekonomihantering) men inte beträffande det som skrivs i böckerna. Där gäller yttrandefrihet som är starkare än GDPR.
- Generellt sett för de flesta organisationer är HR mest komplext bland annat eftersom man behandlar känsliga personuppgifter som hälsa och fackföreningstillhörighet där.
- Även marknadsföring kan vara komplext särskilt om man använder profilering som till exempel nätbokhandlare gör. Då måste man ha ett uttryckligt samtycke från sina kunder.