När Petra Ariton bestämde sig för att bilda förlag var idén bakom given. Hon ville fokusera på berättelser som berör andra.
Våren 2012 spökskrev Petra Ariton, grundaren bakom Ariton förlag, en bok som berörde henne. Det var boken ICA-handlaren som drog i nödbromsen, en bok om medveten närvaro och som berörde djupa känslor om hur livet hastigt ändrades när en man plötsligt hamnade på hjärtintensiven och trodde att livet var slut. Detta ledde till att personen ifråga bestämde sig för att aldrig någonsin missa en sekund av sitt liv i fortsättningen. Detta blev Petras startpunkt i förlagsbranschen.
– Det var när boken nästan var klar som det landade en vision i mig att fortsätta hjälpa personer som bär på en verklighetsbaserad berättelse som de vill få publicerad, berättar hon.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Hösten 2012 blev starten för Ariton förlag, som är ett förlag med utgivning inom personlig utveckling och sund livsstil. Petra brinner för alla dessa berättelser som på ett eller annat sätt berör och lämnar avtryck i oss. Som en förlängning av förlaget finns det även fem webbtidningar, två bloggar, webbradio och webb-tv. Alla finns där för att sprida helt vanliga människors livsöden och insikter.
Att förlagets inriktning skulle bli personlig utveckling och sund livsstil var därför givet och nyligen har Ariton utökat sitt utgivningsområde och ger nu även ut böcker som riktar sig till olika småföretagare.
– Vi gillar främst berättelser som handlar om människors livserfarenheter och hur man överkommer hinder av olika slag. I vårt utbud finns dock en blandning av just den typen av berättelser, men också skönlitterära berättelser och facklitteratur. Deckare och skräckhistorier skulle kunna innehålla personlig utveckling men jag tror att den typen av manus passar bättre hos andra förlag, förklarar Petra.
Något som Ariton förlag satsat mycket på är novellantologier av olika slag där olika författare medverkar. Bland annat har de gett ut novellantologin Insikter och Över en fika. Den senare får nu en fortsättning som kommer att lanseras i höst, passande nog med namnet Över en höstfika. Detta då den första antologin fick ett så stort antal givande bidrag att de räckte till en uppföljare. Utöver detta kommer även boken Boosta din Business – 30 Qoola Qvinnor delar sina bästa marknadsföringstips, som kommer att ha release på årets bokmässa.
I vinter står ännu en novellantologi på tur hos Ariton förlag.
– I november lanserar vi de tre första delarna av vår storsatsning De sju dödssynderna. Förlaget har valt ut 23 författare som skriver varsin novell om respektive dödssynd. Sammanlagt blir det alltså 161 berättelser (fördelat på sju antologier) om hur dödssynderna gestaltas i vår samtid, säger Petra.
Det låter som om att Ariton har en hel del spännande på gång men Petra vågar inte spå hur framtiden kommer att te sig, dock ser hon inga som helst hinder i att vara ett mindre förlag i en tuff bransch.
– Bokbranschen är en tuff bransch, men jag tror inte att det är svårare för mindre förlag än vad det är för större. Precis som vilken bransch som helst behöver man ständigt omvärldsbevaka.
FAKTA
Grundades: 2012
Ort: Skillinge, Österlen
Aktuell utgivning: Över en höstfika (aug)
Boosta din Business – 30 qoola qvinnor delar sina bästa marknadsföringstips (sep)
Motto: Berättelser som berör
Tips till debutanten:
Oavsett om du väljer att ge ut din bok på egen hand eller om du blir antagen av ett stort förlag så behöver du idag hjälpa till med marknadsföringen av din bok. Det handlar alltså inte bara om att du som författare ska skriva en fantastisk bok utan du måste också aktivt hjälpa till och sälja boken. Fortfarande finns bilden att som författare sitter du på din kammare och skriver. Sedan säljer boken sig själv. Men så enkelt är det inte. Inte ens författare på de stora förlagen kommer undan att hjälpa till med marknadsföringen idag. Det är viktigt att vara beredd på detta.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!