Försäljningen i fysisk bokhandel minskar för andra året i rad. Flera bokhandlar riskerar att läggas ner och få nya startas. Mats Ahlström efterlyser fler unga entreprenörer som ger sig in i bokhandeln.
– Det kommer fortfarande in rapporter om bokhandlar som riskerar nedläggning på grund av generationsskiften där äldre ägare inte hittar köpare. Vi behöver få in fler yngre förmågor, säger Mats Ahlström, ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen som själv sålde sin bokhandel i höstas.
Han är nyligen hemkommen från amerikanska konferensen Winter Institute som samlade hundratals bokhandlare.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
– Många av dem besökte konferensen för första gången och hade startat eller tagit över en bokhandel under det senaste året. Flera av dem var yngre, och då menar jag i 35–40-årsåldern, som valt att driva bokhandel för att de ser en livskvalitet i det. Jag skulle vilja att vi får fler sådana yngre bokhandlare även i Sverige.
Statistiken över bokförsäljningen i Sverige 2017 är ingen munter läsning för den fysiska bokhandeln. Den minskade med 63,4 Mkr (-4,5 procent) vilket var en mindre minskning än året innan då den sjönk 71,5 Mkr (-4,9 procent).
– Det finns många förklaringar till den minskade försäljningen i den fysiska bokhandeln. Ett antal mindre boklådor har lagts ned och även Akademibokhandeln har lagt ned olönsamma butiker, och detta syns i statistiken. Nedgången får också ses i ljuset av att detaljhandeln generellt har haft utmaningar med konkurrens från ehandel, säger Akademibokhandelns vd Maria Hamrefors i rapporten.
Mats Ahlström håller med och pekar på att den genomgång av ekonomin hos bokhandlarna som han gjorde 2017 till tidningen Svensk Bokhandel visade på en lönsamhet för hela bokhandelskollektivet på 4,1 procent vilket kan jämföras med 2,0 procent tio år tidigare.
– Det var faktiskt riktigt bra jämfört med tidigare. Det är inte så många som går med förlust. Man kan säga att de butiker som gick dåligt har lagts ner eller skärpt till sig. Att tappa försäljning är inte samma sak som att tappa lönsamhet, säger Mats Ahlström.
Sedan bokförsäljningens toppår 2006 har bokhandlarna dragit ner på antal titlar och därigenom kunnat minska ytan på butikerna, vilket i sin tur gjort att det inte behövts lika mycket personal och därmed gett lägre personalkostnader. Dessutom minskar retur- och fraktkostnader med mindre försäljningsytor.
Men nu gäller det för bokhandlarna att förnya sig.
– Bokhandeln är en fortsatt viktig kanal och vi (förlagen) funderar själva över hur man kan göra för att säkra att det fortsatt finns en fysisk bokhandel. Det finns en stark önskan hos alla att vi ska ha bokhandlar även i framtiden, säger Kristina Ahlinder, vd Svenska Förläggareföreningen.
– Vi är i underhållningsbranschen, det gäller att bli personlig både när det gäller urvalet av titlar och hur man bemöter kunden i butik. Jag hoppas att vi får se en revival som i USA där man fått 79 nya indiebokhandlare det senaste året. Även i England verkar det som man fått en liten vändning och det ger oss hopp, säger Mats Ahlström.
Så om det nu finns unga som vill öppna bokhandel – ska de då satsa på en nischad eller en bred allmänbokhandel?
– Det öppnas många barnbokhandlar i USA. Men även vanliga allmänbokhandlar i mindre städer, säg 30-40 000 invånare, lyckas bra när de bygger en position som kulturell samlingsplats, säger Mats Ahlström.
Nyfiken på nya boksläpp? Kolla in aktuella nya böcker!