Dillbergs bokhandel i Kalmar är ett familjeföretag som ser ljust på framtiden. Genom att ta in mycket lokala böcker får de en unik prägel.
I småländska Kalmar ligger Dillbergs bokhandel – en familjeägd boklåda som huserar i en butikslokal om två plan. Varje våning rymmer omkring 275 kvm och på dem är butikens sortiment av böcker och kontorsvaror jämt fördelade tillsammans med personalstyrkan om elva personer.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
Ägare till bokhandeln är Katarina och Lennart Jeansson som med själ och hjärta drivit verksamheten i trettio år. Deras barn har nära nog vuxit upp bland hyllmetrarna och dottern Johanna Jeansson som idag är vuxen har just kommit tillbaka till bokhandeln efter några år ute i världen för att så småningom kunna ta över efter föräldrarna.
– Vi sa till barnen ”Åk ut i världen, plugga och res, sedan kan ni alltid komma tillbaka och satsa här om ni vill”, berättar Katarina med ett leende i rösten.
Själv har hon aldrig ångrat att hon blev stadens bokhandlare – ett arbete som skänkt henne glädje på många sätt.
– Det är klart att man ibland nuddat vid tanken på om man skulle gjort något annat i livet, säger Katarina. Men jag kan inte tänka mig något annat än att vara bokhandlare, det är så fantastiskt roligt. Dessutom är jag helt övertygad om att bokhandeln aldrig kommer att försvinna. Om man bara ger saker lite tid tror jag att många av dem som laddar ner böcker idag kommer sakna läsandet av den fysiska boken och bli bokläsare igen.
Katarina berättar med glad röst på utpräglad Kalmardialekt om arbetet i butiken. Det går inte att ta miste på engagemanget hon känner inför sitt arbete. Att förutsättningarna förändrats med åren verkar hon ta med ro och ser istället till de nya möjligheterna som det bjuder. Att bokutgivningen idag är så omfattande ger Dillbergs möjlighet att erbjuda ett stort sortiment åt kunderna.
– Jag vet inte riktigt hur många titlar vi har men de är många, säger Katarina. JB-gruppen som vi tillhör köper in brett och vi tar själv in mycket lokal litteratur. Det är så lätt att ge ut böcker idag. Många egenutgivare kommer hit med sina böcker och vill sälja dem och det kräver ett bra system för att det ska fungera. JB har upprättat ett kommissionsavtal så att författarna enkelt kan lämna in några böcker och sedan komma tillbaka efter ett år och se hur mycket de sålt.
Dillbergs låter det lokala genomsyra verksamheten på flera sätt, inte bara när det kommer till litteratur. Katarina menar att när nätet exploderar måste handlarna se till att konkurrera med det de är bäst på:
– Vi handlare är duktiga på det lokala och då ska vi satsa på det, säger Katarina. Det gäller både i butiken och på nätet. Vi har en levande hemsida som vi är väldigt stolta över, där kan man titta på bilder från evenemang och JB håller just nu på att utveckla den så att man ska kunna se vad som finns hemma i lager. Centralt har JB sett till att alla medlemmar har hemsidor men det som händer i ens egen butik är upp till var och en att lägga ut. Vi arbetar mycket med vår hemsida och vill att kunderna ska känna ”wow” både när de besöker sidan och kommer till butiken.
Upplevelsen av fysiska butiker menar Katarina är ett ansvar som varje företagare delar med kommuner och fastighetsägare:
– Nätet kommer inte att försvinna och då måste kommunerna och fastighetsägarna satsa på att göra citykärnan levande – som en motvikt dit du kan komma för att fika, äta och gå i unika butiker som säljer nischade varor. Det tror jag varje stad behöver och duktiga företagare ska man vara rädd om.
2017 var ett bra år för Dillbergs berättar Katarina. Kalmars två nya köpcentrum gör att kundantalet i boklådan minskat de senaste åren men de kunder som är kvar köper å andra sidan mer. Summa summarum går omsättningen nedåt men Katarina låter ändå bekymmerslös på rösten när vi talar om det:
– Vi är ett eget företag med eget tänkande och vi vet att vi kan göra vad vi vill, säger hon. Stämningen är god och vi har väldigt roligt på jobbet – det betyder mycket. Vi arbetar mycket med evenemang för att ge våra kunder något mer. Förra året firade Bokens afton som vi anordnar 30 år. Det kom mellan 800 och 900 personer. Men då höll vi till i Kalmarsalen för att få plats.
Varje år får Kalmars skolbarn i årskurs fyra en bok som köps in av Rotaryföreningen Katarina är medlem i. På det viset främjas läsglädjen hos kommunens tioåringar som erbjuds fem olika titlar som de sedan kan låna av varandra:
– Vi gör paket, håller ett kort bokprat och lämnar ut böckerna, säger Katarina. På Världsbokdagen kommer böckernas författare till Kalmarsalen och barnen får möta dem i verkliga livet. Många av lärarna i dessa klasser har berättat om att det uppstår en helt ny gemenskap mellan barnen tack vare böckerna och läsning. Det ger en närhet som man annars missar idag när man knappt hinner prata med varandra.
Evenemangen i butik hålls varje månad. Samma kväll som intervjun görs ska trion bakom coffee table-boken Ölänningar som Boktugg skrev om härom veckan komma och prata om sin bok. Till det evenemanget var 80 biljetter redan sålda.
– Vi hoppas att folk ska välja oss tack vare att vi gör mycket runt omkring själva butiken, säger Katarina. Vi vet att många kunder uppskattar oss för det och det bevisar att det är viktigt med helheten idag.
Dottern Johanna som nyss återvänt till Kalmar och Dillbergs håller med sin mamma. Om några år ska hon själv driva butiken, en uppgift hon ser fram emot med tilltro:
– Man får hänga med i förändringarna, säger hon. Vi har en härlig målgrupp i våra stamkunder men jag tror mycket på att satsa för att även få in ungdomarna i butiken och upptäcka böcker. De är uppväxta på ett annat sätt än vi med telefoner och plattor och det gäller att synliggöra böckerna för dem. Eftersom vi jobbar så mycket med saker runt omkring bokförsäljningen gäller det att även få in författare som tilltalar den yngre målgruppen.
Under åren Johanna varit borta från Kalmar har hon bland annat arbetat på förlag i Stockholm i tre år innan hon flyttade hem igen.
– Böcker ligger mig så nära hjärtat och jag vill jobba med det, säger Johanna. Dillbergs känns som hemma för mig och jag ser hoppfullt på framtiden som bokhandlare. Människor läser fortfarande mycket böcker och det är en rolig produkt att arbeta med.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!