En ny lag i Tjeckien innebär att företag kan erbjuda sina anställda avdragsgilla bokkuponger. Tjeckiska förlag hoppas på en försäljningsökning.
Från och med den 1 januari 2018 gäller en ny bestämmelse i Tjeckien som möjliggör för tjeckiska företag att tillhandahålla sina anställda avdragsgilla kuponger för att kunna köpa böcker, skriver Publishing Perspectives.
Enligt lokala källor kommer antalet fysiska bokhandlar och nätbokhandlare som tar emot kupongerna att bli fler och fler under de kommande månaderna.
Martin Vopěnka, ordförande i den tjeckiska bokhandlar- och förläggareföreningen SČKN och grundare av förlaget Práh, säger till Publishing Perspectives att branschen väntar sig att lagändringen kommer att bidra till bokförsäljningen.
– Som ett resultat av denna ändring i lagen förväntar vi oss en långsiktig, positiv effekt på bokmarknaden. Vi förväntar oss en ökning med två till tre procent årligen.
Föreningen tror också att satsningen har potential att göra böcker mer prisvärda för läsare med lägre inkomst.
– Jag kan föreställa mig en situation där anställda i samhällsgrupper med lägre inkomst kommer använda det här alternativet för att köpa barnböcker som de annars inte skulle ha råd med. Då skulle denna förändring verkligen stödja utvecklingen av barns läsning, vilket är välbehövligt, säger Martin Vopěnka.
En fråga som kommer med denna lagändring är huruvida bokpriserna kommer att stiga igen (priserna sjönk under 2016 med cirka 4,7 procent).
Och även om den tjeckiska bokbranschen kan glädjas åt bokkupongerna så kvarstår fortfarande faktumet att bokmomsen ligger på 10 procent, vilket SČKN menar hämmar bokmarknadens tillväxt.