Ett större samarbete med PR-byrån editK ska lyfta fram Axiell för kunderna.
Från och med årsskiftet utvidgade Axiell sitt samarbete med PR-byrån editK. Sedan tidigare har parterna jobbat tillsammans kring Axiells läsapp Biblio, ett arbete som under hösten blivit allt mer omfattande. Samarbetet är tänkt att lyfta Axiells position som experter på IT-lösningar inom kultursektorn så att företaget i framtiden når både längre och högre.
Stödprenumeration. Boktugg Mini (från 10,42 kr/mån) ger tillgång till vissa premiumartiklar.
– Axiell är ett företag som står på flera ben, säger marknadschef Maria Wasing. Vi är en leverantör som sysslar med IT för kultursektorn och riktar oss till flera olika kulturinstitutioner: skolor, bibliotek, museum och digitala media. Vårt mål är att knyta ihop de olika verksamheterna på ett sätt så att konsumenterna enkelt kan ta till sig av allt som finns.
Kombinationen av PR och kultur är både rolig och utmanande menar Maria. Att ta fram nya lösningar för att främja läsande och lärande samtidigt som kulturarvet bevaras i en modern, digital tappning är huvudsyftet. Av editK hoppas Axiell på ett samarbete som förtydligar deras varumärke och budskap.
– Idag finns vi i 55 länder vilket innebär att vi får intryck från kunder på flera olika marknader, säger Maria. Om man tittar till Sverige så har vi kommit långt när det gäller digital läsning men samtidigt ligger vi efter länder som USA. Det sker absolut en utveckling framåt här men jag skulle vilja se tydligare erbjudanden till skolor för att paketera eböcker mer tillgängligt. Då kan man göra litteraturen mer inspirerande genom att knyta ihop den med andra pågående evenemang. Eftersom vi har lösningar för alla institutioner kan barnen på så vis få en större upplevelse, mer information och mer kunskap genom läsandet.
Kulturbranschen i Sverige är fortfarande relativt traditionsbunden och förändringar går inte alltid så fort. Men Maria menar att man med data idag enkelt skulle kunna utveckla systemen till närmare samarbeten med varandra:
– Det förändras men det tar lite tid, säger Maria. Jag tror inte riktigt man är van vid att slåss om uppmärksamheten i konkurrensen. Det är viktigt att tänka på bästa sätt att erbjuda en relevant tjänst. I samklang med kunden ser vi att vi kan göra det och vi behöver dra nytta av allt som finns för att kunna skapa bra erbjudanden åt konsumenterna.
Axiells största kanal utåt idag är sociala media och de riktar in sig på att fortsätta expandera där:
– Användningen av sociala medier fortsätter att öka från år till år, och har därför fortsatt stor betydelse i vårt arbete, säger Maria. Sociala medier är ett fantastiskt redskap för att nå våra målgrupper och verka lokalt, fast på en global marknad. Olika kanaler har olika förutsättningar, både kostnadsmässiga och beroende av vad man vill uppnå. Med de digitala kanalerna har man möjligheten att nå ut brett, även med små medel.
Att hålla ett högt mått av äkthet och känsla i materialet är avgörande – det växande användandet av sociala medier gör kunderna allt mer kritiskt granskande av innehållet spår Maria och trycker på hur viktigt det är att kvalitet går före kvantitet:
– Där kommer vi in på frågan om native content, säger hon. Att det vi gör är äkta och anpassat för kanalen och för våra målgrupper är en förutsättning för att våra följare ska känna fortsatt förtroende för oss på en global marknad. I framtiden spår vi att kommunikationen kommer att bli mer datadriven, även om det är fortsatt viktigt att förmedla en känsla. Tillgängligheten på information har ju ökat dramatiskt och det bör vi kunna dra ännu större nytta av i nästa del av den här transformeringen, som jag är övertygad kommer att ske inom kultursektorn.
Vad tror du om framtiden?
– Axiell har varit verksamma i över 20 år, och den mest omfattande förändringen vi har sett rör digitaliseringen inom kultursektorn, säger Maria. Vi ser att våra kunder interagerar med oss i många kanaler, och det kommer vi fortsatt att stödja med hjälp av relevant kommunikation, framförallt i digitala. Då behöver vi ha data som vi kan luta oss mot för att förstå hur vi bäst möter det behovet.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!