Precis när folk trodde att läsning var en aktivitet med bäst före-datum, så presenteras nya rön som får oss att sträcka oss efter litteraturen igen.
De flesta minns nog hur Rob började sortera sina LP-skivor på udda sätt i boken High Fidelity. Det nämns också flera gånger hur han påstår sig kunna allt om en människa bara genom att titta på deras skivsamling. Och visst minns man själv hur det var att komma hem till någon på 1980-talet och börja bläddra bland deras skivor.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Ganska snart fick man en bild av personen ifråga. En del artister ville man inte hitta i skivbacken medan andra gjorde personen ifråga mer intressant. Slutsatsen blir att vi som människor tror att vår smak säger något om oss och om hur vi är.
Nu har amerikanska dejtingsidan eHarmony slagits av tanken att det måste vara på samma sätt med läslistor och böcker. För visst spelar det roll vad någon lagt på sin årstopplista, och på listan för kommande inköp? Enligt tidningen Independent, som skrev om det här under året, kom fenomenet fram i ljuset när nämnda eHarmony upptäckte att folk som lagt till läsning som hobby i sin profil var mer attraktiva för det motsatta könet.
Det visade sig faktiskt till och med att män som hade aktiviteten läsning nämnd fick hela nitton procent fler meddelande än andra. För kvinnor var siffran en ökning på blygsamma tre procent.
Gemensamt för båda könen var att man uppfattades som mer intellektuell och nyfiken, och att man hade enklare att hitta nya förhållanden. I stort blev man mer attraktiv på alla plan, enligt siffrorna som presenterades.
Nu finns det så klart en hake med det här, som alltid. Precis som med fallet Rob och hans skivor i High Fidelity, så måste man som inbiten bokläsare på en dejtingsida sortera sina böcker rätt för att få napp. Det fungerar med andra ord inte med vilken serietidning som helst. Rätt lektyr på rätt plats, alltså.
Framförallt handlar det om vilka böcker du har på din lista. Män som har Richard Bransons Screw It, Let’s Do It på sin lista får hisnande 74 procent mer uppmärksamhet än de som inte har det.
Oj då, kan man krasst konstatera. Vill du framstå som en hunk, läs Branson.
På liknande sätt var det för killar som hade Män som hatar kvinnor och Da Vinci-koden på sin lista. Kvinnor däremot skulle helst ha Hungerspelen eller A Game of Thrones i sin läshög på nattuksbordet för att få ögonen att glittra på männen.
Undantagen då? Finns de?
Jodå, så klart. Bibeln är ett av snubbelhålen för både män och kvinnor, och Fifty Shades of Grey är ingen hit för kvinnorna som lagt till den. De får 16 procent färre träffar. Med det sagt – män som har Harry Potter i sin profil får se sig förlora hela 55 procent av inkommande meddelanden. Det där sista kan nog inte en trollformel i hela världen finna bot på, tror jag.
Kort kom ihåg-lista för dig som vill öka dina chanser och framstå som nutida, sexig och levnadsglad:
– Läs Richard Branson och berätta det för alla du träffar.
– Är du man, säg aldrig någonsin något om Harry Potter.
– Säg aldrig att du inte läser böcker.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!