Lovisa Wistrand: ”Jag var feg i början men den spärren släppte snabbt”

Lovisa Wistrands debutbok Drakviskaren, som är den första delen i Alvblodstrilogin, kom ut på Whip media i augusti 2017.

Som debuterande författare är det svårt att nå ut med sin bok. Många säger att det är enklare att skriva boken än att sälja den. Lovisa Wistrand bestämde sig för att satsa stenhårt på marknadsföring. Och det har hjälpt. Boken säljer mer än hon vågade tro.

I augusti kom Lovisa Wistrands debutbok Drakviskaren, som är den första delen i Alvblodstrilogin, ut på Whip media. Hon visste inte vilka förväntningar hon skulle ha, hur hennes fantasyroman skulle tas emot eller hur många exemplar hon skulle kunna sälja, men med facit i hand är hon nöjd. Boken har tagits emot väl både i betydelsen att den nått många läsare och att den fått fina recensioner.

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

– Jag har alltid väldigt många bollar i luften samtidigt och det viktigaste för mig är att människor ska få veta om att boken finns. Om de vet att den existerar är det upp till dem att välja om de vill läsa den eller inte, men någon måste tala om att den finns. Även om förlaget gör en del av jobbet har jag själv tagit på mig mycket av ansvaret för att nå ut, förklarar Lovisa Wistrand.

Drakviskaren finns att köpa i nätbokhandeln, men den är inte lika lätt att hitta i de fysiska bokhandlarna, även om den finns i vissa av Akademibokhandelns butiker. Eftersom potentiella läsare därför inte trillar över den så enkelt insåg Lovisa att hon måste göra något annat. Att sälja genom dörrknackning strök hon direkt från listan över tänkbara insatser, så därför valde hon att satsa på internet.

Hon bestämde sig tidigt för att fokusera på Facebook och Instagram. På Facebook har hon två sidor som hon administrerar och den ena heter kort och gott Drakviskaren efter boken. Den uppdaterar hon inte så ofta, men hon tycker att det bör finnas en sida som är direkt kopplad till boken, så läsare som uppskattat den kan leta upp sidan för att gilla den, få mer information och se vad andra skriver om just Drakviskaren.

Den andra sidan heter Lovisa Wistrand – författare och där har hon många följare. Hon tar upp citat från läsare och delar andras inlägg om boken, men hon berättar också lite om sitt liv som författare, till exempel om hur hon kommer fram till en passande titel.

– Jag lägger upp allt jag hittar om vad som sägs om boken, men varvar också med tävlingar, roliga fakta och milstolpar under mitt skrivande. Mitt mål var att få tusen följare som gillar sidan och det har jag redan nått, säger Lovisa glatt.

Hon har också två vanliga konton, det vill säga profiler, på Facebook. Den ena profilen döpte hon till Drakviskaren, men Facebook vill att det ska finnas riktiga människor bakom profilerna så hon fick byta till Lovisa Drakviskaren Wistrand istället. På sitt privata konto heter hon Lovisa Alexandra och där försöker hon minska ner mängden bokrelaterade inlägg.

– Jag vill inte att min släkt och mina vänner ska storkna av alla inlägg kring min bok, så min privata profil försöker jag hålla just privat.

Hon är även medlem i många olika grupper på Facebook, till exempel Författare på Facebook, Författarsällskapet och Fantasyförfattare på Facebook, och där passar hon också på att posta inlägg som rör Drakviskaren.

– Ibland blir det nästan lite pinsamt när man ser samma inlägg överallt, för det blir som att man spammar, men jag lägger upp saker ändå. I vissa grupper får man inte göra reklam, men då får jag hitta en ingångsvinkel som gör att man kan diskutera lite, säger Lovisa och skrattar till.

Att synas här och där och dessutom återkommande är ett knep som många författare använder sig av. Det är inte säkert att en potentiell läsare köper boken allra första gången hen ser eller hör talas om den, men om hen exponeras för boken flera gånger och dessutom läser att andra tyckt att den varit riktigt bra ökar chanserna att hen faktiskt köper den. Av det skälet kan upprepningar vara värdefulla, för en dag när man just fått lön, vill unna sig något eller kanske ska på resa, dyker den där boken man varit nyfiken på upp i ens flöde och då slår man till. Det blir ett köp.

Lovisa finns som sagt även på Instagram. Ett konto där har hon döpt till Drakviskaren the Book och där framstår boken som en egen livs levande varelse som tycker om att resa och att ta selfies. Hon placerar helt enkelt boken i olika snygga miljöer och skriver texten utifrån ett jag-perspektiv där boken är jaget.

Hon har även ett författarkonto som heter lovisa_wistrand och där är tanken att hon ska lägga upp ett inlägg om dagen och framför allt dela saker som har med boken att göra och som kommer från andra.

– Det är faktiskt så många som lägger upp inlägg om boken att jag inte kan dela allt längre, men en hel del lägger jag ändå upp, säger Lovisa.

Facebook och Instagram är moderna kanaler att nå ut, men Lovisa gör också riktade insatser mot både bokhandlare och bibliotek. Hon har bland annat skickat över 200 mejl till olika bibliotek. Visserligen fick Drakviskaren ett lektörsomdöme, vilket inte alla nyutkomna böcker får längre, men hon ville ändå påminna bibliotekarier om att boken finns, så hon bestämde sig för att mejla.

Vanligen styrs bibliotekens inköp av de omdömen som finns i BTJ-häftena, men det kan självklart hända att biblioteket missar en pärla ändå och den risken ville inte Lovisa ta.

– Jag fick genomgående positiva reaktioner på mina mejl. För mig var det återigen viktigast att upplysa om att boken faktiskt finns och få berätta lite om den. Trots att många inte svarade på mitt mejl, var det ändå en del som tackade för tipset och det fanns också några som bestämde sig för att ta in den direkt.

Drakviskaren

Drakviskaren

  • Förlag: Whip Media
  • Format: Kartonnage
  • Språk: Svenska
  • Utgiven: 2017-08-15
  • ISBN: 9789188265791

Just nu befinner sig Drakviskaren ute hos ett stort antal bokbloggare och till Lovisas glädje har de flesta hittat henne istället för tvärtom.

– Jag kontaktade några bloggare och det var ganska lätt att hitta dem för de länkar ofta till varandra, men de flesta har hört av sig till mig för att de läst något om boken och det känns bra. Många bokbloggare är unga och tycker om böcker inom genren unga vuxna. Drakviskaren är en vuxenbok, men den innehåller samtidigt många element som unga brukar tycka om, bland annat hämnd, romantik och spänning, så jag tror att det är därför den lockar många bloggare.

Lovisa har en egen blogg också, justanotherwriteress.blogg.se, men den uppdaterar hon ganska sällan. Hon tycker att det är viktigt att lägga fokus där insatserna får störst effekt och då är det andra forum hon väljer, men samtidigt vill hon synas lite överallt och då kan en blogg vara till nytta.

Strategin för marknadsföringen var inte uttänkt från början utan det mesta har fallit på plats efter hand. Hon har tagit en sak i taget och hela tiden funderat på vad som kan passa för tillfället. Inför Bokmässan i Göteborg till exempel lät hon trycka upp både visitkort och två T-shirtar med Drakviskaren på. Den ena bar hon och den andra bar hennes fästman, så tillsammans gick de omkring och gjorde reklam för boken medan den fanns till försäljning i Whip medias monter där hon även signerade böcker vid flera tillfällen.

– Bokmässan är en dyr tillställning, för även om jag inte betalar för min medverkan där kostar det pengar att resa dit och bo på hotell flera nätter. Men fördelarna uppväger, så nästa gång kommer jag att vara där alla dagar. Det är trots allt en jättebra plats att synas på. Dessutom är det väldigt trevligt att träffa vänner man lärt känna via nätet och väldigt kul att signera böcker.

När Lovisa kikar lite i backspegeln på den tid som gått sedan Drakviskaren släpptes den 15 augusti 2017 tycker hon att det har hänt en hel del. Hon har inte bara sålt fler böcker än hon förväntat, utan hon har också utvecklats som person. Från att ha tyckt att det var besvärande att stå i centrum faller det sig helt naturligt numera. Grubblerier kring vem som egentligen på allvar kan vara intresserad av hennes bok har försvunnit och inte heller är hon orolig över att folk ska tycka att hon är jobbig.

– Jag var ganska feg i början, men den spärren släppte snabbt. Jag har insett att det inte alls är så många som stör sig på det jag gör som jag var rädd för. Jag tänker inte ens längre på att det är marknadsföring jag ägnar mig åt när jag är inne på sociala medier. Det är lite som att jobba utan att egentligen arbeta. Jag delar ett inlägg här och lägger upp en bild där – det går lätt och känns helt naturligt idag.

Däremot tar det tid. Att tiden går när man hänger på Facebook och Instagram är Lovisa ytterst medveten om och hon tror att hon lägger ungefär lika mycket tid på att sälja en bok som att skriva den. Om hon inte hade tyckt att det var så roligt hade hon prioriterat annorlunda, men nu är marknadsföringen en självklar del av hennes vardag. Hon får dock inte glömma bort skrivandet för hennes läsare väntar ivrigt på uppföljaren till Drakviskaren. Den är planerad till kommande vår och har redan varit en vända hos lektören som hade mycket positivt att säga om den, så Lovisa ser fram emot ett spännande 2018.

Lovisas 3 bästa marknadsföringstips till författare

Avslutningsvis delar Lovisa Wistrand med sig av sina tre bästa råd för författaren som vill ha tips på hur man kan marknadsföra sina böcker för att öka sin försäljning.

1. Dela så mycket du kan när du ser att läsare skrivit om boken. Var inte blyg, utan sprid alla inlägg där boken nämns. Det är alltid mycket bättre att andra säger att din bok är bra än att du själv påstår det.

2. Skriv eller säg aldrig att folk ska köpa boken, utan fokusera istället på att de ska läsa den. Många blir trötta på säljare och då är det bättre att tipsa om att läsa den.

3. Lägg tid på marknadsföring och se det som en investering, inte som slöseri med tid. Även om du kanske hellre vill skriva på uppföljaren gynnar det dig att fler vet om att boken finns och då är det värt att lägga den tiden på att synas och höras.

Bonustips: Prova på Facebookannonser. Det kostar inte alltid så mycket och en annons kan vara en av alla gånger en framtida läsare påminns om boken. Senare kan det leda till ett köp.

Gästskribent: Joanna Björkqvist

Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!

solve@dahlgren.net

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Sten Velander med en ny humoristisk spänningsroman

Henry har accepterat att tiden som bårhusansvarig är över. Rastlösheten är påtaglig och han är redo för nya utmaningar i livet. Att hantera döda känns som en trygghet och då är valet av sysselsättning självklart.