Enligt ett rykte ska Bonniers ha funderingar på att sälja nätbokhandeln Adlibris. Prislappen skulle sannolikt bli mellan två och fem miljarder kronor.
Det är nyhetssajten Breakit som skriver om ryktet i en krönika:
“Veckans rykte 1: Adlibris. Hörde i veckan att Bonniers bokhandlare på nätet skulle vara ute till försäljning. Ännu så länge bara ett rykte men det skulle kunna finnas substans bakom. Bonnier behöver pengar till sin digitala transformation och snart är Amazon här. Då kan det bli svettigt att driva nätbokhandel i Sverige.”
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Så ligger det någon sanning i påståendet? Låt oss slå fast att tanken och frågan måste ha ställts i Bonnierhuset vid något tillfälle.
Under Johan Klebergs ledning har Adlibris breddat sitt utbud för att växa som ehandlare. Även om Adlibris säljer mest böcker (runt 80 procent av årsomsättningen på 2 miljarder kronor de senaste 12 månaderna) så säljer de allt mer av andra varor.
Ju större andra varor blir – desto mindre anledning för Adlibris att ha Bonniers som ägare. Det finns andra ägare med större fokus på ehandel rent allmänt. När bokbranschen dessutom går mot en allt större andel digital försäljning så är det inte Adlibris som leder utvecklingen eftersom de, precis som sin konkurrent Bokus, helt ärligt inte gjort mycket för att driva på försäljningen av eböcker och dessutom floppat med de tidigare satsningar som gjorts på digitala ljudböcker.
Nej, är det någonstans som Bonniers investerar i digital direktförsäljning just nu så är det streamingtjänsten BookBeat som kämpar för att hinna ikapp Storytel på den nordiska marknaden och samtidigt satsar på lanseringar på utlandsmarknader där Bonniers är stora, som UK och Tyskland.
Men det här kommer att kosta pengar. Hundratals miljoner sannolikt för att både bygga katalog och vidareutveckla appen och framför allt att rekrytera abonnenter. Och den enda verkligt stora tillgång som Bonnier Books sitter på förutom ägande i ett flertal bokförlag är Adlibris. Ja, de äger ju även Pocketshop men att sälja en fysisk butikskedja kommer inte att ge några stora pengar.
Hur mycket är Adlibris värt? Ehandelsbolag värderas ofta till årsomsättningen. I vissa fall mer, uppemot 2,5 gånger omsättningen men ibland även lägre. Med andra ord – en försäljning av Adlibris skulle sannolikt ge Bonniers mellan 2 och 5 miljarder, beroende på vem som köper det. Bonniers skulle rentav kunna börsnotera Adlibris och behålla en del av ägandet men ändå få loss kapital till digitalisering.
Det som talar emot en försäljning är förstås att trots ökade digitala intäkter så är nätbokhandeln fortfarande en stor och viktig försäljningskanal. Som även ger tillgång till ovärderlig försäljningsdata och statistik. Dessutom är Adlibris lönsamt (56 Mkr i vinst förra året). Det som hållit Amazon borta från Sverige hittills är bland annat det faktum att Bonniers äger den största nätbokhandeln och därmed har Amazon inte kunnat få de rabatter som de kunnat kräva i många andra länder.
Så frågan är väl egentligen: kommer Bonniers att gå all in på digital bokförsäljning? I så fall är Adlibris Group sannolikt till salu. Men om de tror på att fysiska böcker kommer att fortsätta utgöra den största delen av försäljningen även framöver så är Adlibris inte till salu.
Fotnot: Boktugg har sökt Håkan Rudels, vd för Bonnier Books, för en kommentar.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!