En bred pool av olika kompetenser ger kunderna bäst kvalitet till bäst pris samtidigt som varje tryckeri kommer till sin egen fördel.
Ett tryckeri idag behöver muskler och volym eller vara specialiserad för att må bra. Det menar Malin Eriksson som är vd för Printpool och har växt upp med trycksvärtan i generna. Hon jämför dagens tryckeriförutsättningar med sina erfarenheter från tiden när hon var liten och hennes far hade tryckeri i Uppsala. Då var det vanligt med små, familjeägda verksamheter i Sverige men under de senaste åren har tryckerier slagits ihop eller köpt upp varandra för att klara av att investera i ny teknik, samt stå pall mot en växande konkurrens bland annat från utlandet.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Printpool startades av Kapero 2006 och Malin började där året efter. Företaget består av inköpskonsulter som hjälper kunderna att hitta rätt tryckeri för rätt uppdrag.
– Det är det här som är utmaningen för våra kunder, säger Malin. Tidigare när jag arbetade på olika tryckerier så upptäckte jag att man många gånger sa ja till precis alla uppdrag för att man inte vågade säga nej även i de fall uppdraget inte passade tryckeriet. Det medförde att man i nästa steg var tvungen att lägga ut uppdraget på någon annan. Vilket resulterar i slutändan i sämre lönsamhet för tryckeriet. Så jag vet att det viktiga är att hitta rätt tryckeri för rätt uppgift så att kunderna får bästa resultat samtidigt som varje tryckeri får göra det som de är bäst på.
Printpool arbetar idag med många olika slags tryckerier, och producerar allt från böcker åt förlag till marknadsmaterial och skyltmaterial för butiker som exempelvis Coop, Åhléns, Clas Ohlson med flera.
Många gånger skiftar tryckproduktionen under en säsong och genom att ha många olika sorters kunder kan tryckerierna göra material efter efterfrågan och på så vis maximalt utnyttja sina tryckpressar. I slutänden är det alltid kunden själv som väljer tryckeri.
De senaste åren har Printpools verksamhet vuxit vilket Malin menar beror på att kunderna har förstått att de behöver företagets kompetens för att själv slippa sitta med kunskapen om hur man på bästa sätt väljer tryckeri. Just nu samarbetar de med ungefär 20 stycken bokförlag och för förlagens del innebär det tillgång till en stor produktionsavdelning som täcker in allt inom tryck.
– Tryckkonst är ett brett område och vi har personal som kan hjälpa till med kvalitetssäkring av hela kedjan, säger Malin. Det gynnar tryckerierna att få arbeta med lika kunniga personer som de själva är samt att vi på Printpool kan hjälpa tryckerierna att få arbeta med många olika sorters kunder. På detta viset får kunden bästa kvalitet och pris för sina unika önskemål.
Under de senaste åren har tryckupplagorna av böcker gått ner vilket Malin tror delvis beror på förlagens rädsla för att bygga lager. Samtidigt menar hon att teknikens utveckling möjliggör att arbeta på detta viset eftersom teknikskiftet till det digitala gjort det mindre kostsamt och lättare att ta in jobb snabbt.
– Förändringarna är absolut inte bara negativa, säger Malin med eftertryck. Trycktekniken har förbättrats tack vare all digital teknik och marknaden med print on demand gör det möjligt att producera enstaka titlar som man kanske tidigare inte ens producerade. Idag kan du göra 300 exemplar i offset vilket var mycket dyrt tidigare. De olika teknikerna närmar sig varandra. Men det gör det bara ännu viktigare att vi tillsammans med våra kunder jobbar med upplagesättning samt teknikval för att hitta balansgången på vad som ska finnas på lager och inte.
Sammantaget tror Malin på en ljus framtid för tryckeribranschen. Under sommaren och hösten har det varit fullt ös hos boktryckerierna och Printpools ägare Kapero som består av managementkonsulter specialiserade inom marknadsföring och media siar fortfarande gott enligt sina analyser.
– De ser att hos många företag av olika storlek är trycksaker fortfarande den andra eller tredje största utgiften i marknadsbudgeten (men den är distribuerad i organisationen), säger Malin.
För tryckeriernas del handlar det om att nischa sig och våga säga ”Vi är bra eller kanske till och med bäst på det här”. Då kan man nå rätt kunder och uppdrag för att bli framgångsrik och få bättre lönsamhet.
Malin ser också ett behov av att utbilda personal inom tryck framöver. Det är svårt att hitta kompetensen idag när företaget ska rekrytera och de får istället själva internutbilda.
– Hur ska vi värva ungdomarna in i branschen för att hålla kvalitet och kunskap uppe på sikt? Jag vet att alla i branschen har samma problem, säger Malin.
En hjälp på traven sitter Kapero själva på. 1998 gavs deras utbildningsbok inom den grafiska branschen, Grafisk Kokbok, ut för första gången. Den finns på 9 språk och har sålts i över 100.000 exemplar. Printpool arbetar nu med en ordentlig revidering av boken som kommer att komma våren 2018 i samband med att boken fyller 20 år.
– I framtiden vill man att även ungdomar ska vilja arbeta med trycksaker, detta fantastiska ”gammelmedia”, avslutar Malin.
Jobbar du i bokbranschen? Läs Analysbrevet och prenumerera!