Bonnierförlagens vd Håkan Rudels blir Bonnier Books nya affärsområdeschef och efterträder Jacob Dalborg som lämnade bolaget i oktober.
I oktober meddelades att Jacob Dalborg avgick som affärsområdeschef för Bonnier Books, där Bonniers svenska och utländska förlagsverksamhet ingår, samt digital och fysisk bokförsäljning. Nu tar Håkan Rudels officiellt över som chef för affärsområdet efter att ha varit tillförordnad affärsområdeschef sedan i somras.
Tomas Franzén, vd Bonnier AB, säger i ett pressmeddelande att Håkan Rudels har bevisat sig på en rad roller inom Bonnierförlagen, som haft en stark utveckling både avseende ekonomi och utgivning under hans år som vd.
– Med sitt djupa branschkunnande är jag övertygad om att Håkan är rätt person för att leda det här affärsområdet. Vi har stora ambitioner för fortsatt utveckling och tillväxt i våra förlagsverksamheter, säger Tomas Franzén.
Bokbranschen år 2030 – hur ser den ut? Framtidsspaningar i Analysbrevet!
Håkan Rudels har varit verksam inom Bonnierförlagen sedan 2005, bland annat som marknadschef för Albert Bonniers förlag och senare för hela förlagsgruppen. Sedan 2014 har han varit Bonnierförlagens vd, en roll han kommer att fortsätta i parallellt med sitt nya uppdrag. Sara Börsvik, CFO för Bonnierförlagen, kommer att få en utökad roll som operativ chef.
Han kommenterar i pressmeddelandet att detta är ”det intressantaste jobbet i förlagsvärlden” och att få ansvara för Bonniers samlade förlagsverksamhet ”känns magiskt”.
– Det viktigaste för oss framåt är att vara fortsatt relevanta för våra författare, läsare, medarbetare och ägare i tider av utbudsöverflöd och förändrade konsumtionsmönster. Vårt fokus som ett av Europas ledande förlagshus är att ge ut de bästa berättelserna, och att bygga moderna, värderingsstyrda organisationer. Och givetvis att i slutändan ha väsentligt högre intäkter än kostnader, det är vare sig lättare eller svårare än så, säger Håkan Rudels.
Möt författarna som är mästare på Cliffhangers – i Boktugg Spänning!
Bonnier Books har 2 500 medarbetare och omsatte 7,7 miljarder kronor under 2016. I affärsområdet ingår bland annat Bonnierförlagen, Adlibris, BookBeat och Pocket Shop samt inte minst hela Bonniers internationella förlagsverksamhet.