Även Nextory fortsätter att växa. Under de första tre kvartalen i år har Nextory växt med 140 procent och räknar med att tredubbla medlemsbasen under året.
– Vi ligger före våra planer och har en fortsatt stark tillväxt. I takt med att marknaden utvecklas kommer vi också att se en större differentiering mellan de olika tjänsterna. Vårt mål är att bli den ledande aktören för e-böcker medan de andra i första hand är ljudbokstjänster, säger Shadi Bitar, vd för Nextory.
Boktugg har tidigare rapporterat om att Storytel fortsätter öka sin abonnentstock. Konkurrenten BookBeat meddelade att de hade växt med 65 procent under det tredje kvartalet och nu kompletteras bilden av att Nextory rapporterat en ökning med 140 procent sedan årsskiftet fram till siste september. Fortfarande släpper dock varken Nextory eller BookBeat några siffror på antalet abonnenter just nu vilket innebär att vi inte vet hur fördelningen av marknadsandelar ser ut. Klart är dock att streamingmarknaden som helhet växer kraftigt.
Förutom innehållet konkurrerar de olika streamingtjänsterna givetvis även med sina appar och användargränssnittet i dessa. Nextory satsar även här på att ligga i framkant när det gäller tjänsten och tekniken och var först med att lansera familjeabonnemang.
– Vi har en innovativ utvecklingsplan och planerar att vara först på marknaden med fler funktioner och finesser i tjänsten. Vilka kommer vi att berätta mer om längre fram, säger Shadi Bitar hemlighetsfullt.
Förutom utveckling av tjänsten för den svenska marknaden finns en utlandslansering planerad under nästa år. Vilket land det rör sig om vill han dock inte berätta ännu.